۳٫ زیان‌های باقیمانده: ناشی از تفاوت بین عملیات واقعی و عملیات مورد انتظار مدیر که مربوط به دنبال کردن منافع شخصی است و شامل مواردی است که در فعالیت‌های نمایندگی نمی‌توان از آن اجتناب کرد.

 

 

بدون شک نقش دانشگاه ها به عنوان پایگاه های علمی بسیار مهم است. به نظر بالدوین[۳](۱۹۸۵) دانشگاه یا دانشکده در واقع همان وجود مجموعه اعضای هیات علمی آن است و آنان ارزشمندترین و اساسی ترین منابع یک دانشگاه هستند. تجهیز یک مؤسسه‌ به علم، دانش، توان قابلیت ها حرفه ای، و تعهد و انگیزه واقعی آموزش و پژوهش کیفی در نبود اعضای هیات علمی غیر ممکن است (دون[۴]، ۱۹۹۸). دانشگاه یکی از پر ارزش­ترین منابعی است که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد که می‌تواند سبب گسترش توانایی­ ها و ظرفیت های فکری، کیفیت، دانش و مهارت­ های فنی، خلاقیت و نوآوری شود. همچنین این نهاد باعث افزایش توان قابلیت های انسان­ برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و همچنین بهره مندی از منابع، دستاوردها، و امکانات جامعه و به طور کلی، شرایط بهبود زندگی مادی و معنوی افراد جامعه گردد. از سویی پیوندی که اطلاعات و جامعه با یکدیگر برقرار کرده‌اند و نیازی که جامعه برای حل مسائل مختلف به اطلاعات دارد، موجب شده که تمامی پدیده ­های جامعه نیازمند اطلاعات گردند و تحول پدیده ­های اجتماعی در گرو ارتقای سطح دانش افراد جامعه باشد. در این بین نظام­های آموزش عالی و کارکردهای مختلف آن به عنوان مهم ترین و موثرترین ابزار جوامع برای مقابله با چالش­های هزاره سوم و توسعه دانش مدار و جامعه ای دانایی محور مطرح می­باشند. ‌بنابرین‏، پیوند آموزش عالی بخش­های مختلف جامعه می‌تواند در راستای رشد و اعتلای جامعه از اهمیت و جایگاه بسیار ضعیفی برخوردار باشد ( قاسمی،حسینی، و حجازی، ۱۳۸۸).

تولیدات علمی به شکل­های مختلفی وجود دارد. کتاب­ها، پایان نامه­ ها، طرح­های پژوهشی، ثبت اختراعات، و مقالات تحقیقی علمی- پژوهشی داخلی و خارجی، نمونه هایی از تولیدات علمی به حساب می‌آیند. تعداد انتشارات علمی، در واقع، مهم­ترین شاخص کمی تولید علم محسوب می­گردد (پاپون[۵]، ریمی[۶]، ۱۹۹۶). فعالیت علمی با تولید انتشارات علمی اندازه ­گیری می­ شود و انتشار، محصولی اساسی از کار علمی است (جکوبسون[۷]، ۱۹۹۷).

 

در حوزه فعالیت­های علمی- تخصصی، معمول­ترین ابزار برای انتقال اطلاعات نو، نشریات علمی هستند. همگان مجلات علمی را مهم­ترین مجرای رسمی انتقال و نشر اطلاعات علمی و فنی می­دانند. اصولاً مؤسسات تحقیقاتی و آموزش عالی حاصل کار خود را به صورت مقاله در مجلات علمی ارائه ‌می‌کنند و منابع اصلی تغذیه مجلات علمی، محسوب می­شوند. مقاله علمی، در واقع سهم دانشمند را در پیشبرد دانش نشان می­دهد و ملاکی برای ارزشیابی فعالیت­های او توسط همکاران و کارفرمایان به حساب می ­آید. از سوی دیگر، میزان اهمیت یک زمینه علمی خاص- اعم از هزینه­ای که صرف تحقیقات در آن زمینه علمی می­ شود و یا میزان مصرف محققان از مطالب یک زمینه علمی خاص- را ‌می‌توان از طریق تعداد مقالات و ارجاعات مجله یا مجلاتی که موضوع خاص مقالاتشان آن زمینه علمی است، بررسی کرد (کلاه چی،۱۳۷۶). مجلات علمی از آن جهت که آخرین دستاوردهای علمی را در هر رشته نشان می‌دهد دارای اهمیت می­باشند در این میان، تحلیل انتشار مقالات و کتاب­های علمی معمول­ترین شیوه ارزیابی میزان تحقیقات علمی به شمار می ­آید (دوندر[۸]، لویز[۹]، ۱۹۹۸).

 

۱-۲- بیان مسئله

 

به طور قطع ‌می‌توان گفت که تحقیق بخش جدائی ناپذیر و اساسی علم است و کشورها سرمایه ­های زیادی صرف امور پژوهشی و تحقیقاتی ‌می‌کنند، چراکه علم از طریق همین تحقیق ها شکل ‌می‌گیرد و سرمایه گذاری روی آن باعث تولید علم بیش تر و درنهایت باعث توسعه یافتگی و استقلال کشورها می­ شود. از طرف دیگر، عوامل مختلفی وجود دارد که روند تولیدات علمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد برخی از این عوامل به سازمان های علمی مربوط می شود و برخی دیگر به عوامل فردی. علاوه بر این عوامل انگیزشی افراد برای تولید علم و موانع و تنگناها موجود برای تولید علم می‌تواند روی تولیدات علمی تاثیر داشته باشد.

بدیهی است که برای تولید مقاله های علمی هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی، آشنایی با عوامل مختلف که بر روند تولید علمی تاثیر می‌گذارد، نیاز هست. بر این اساس، تحقیق حاضر در پی شناسایی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز که دارای مقاله ISI و ISC هستند و موانع موجود بر فعالیت­های پژوهشی از دیدگاه آنان ‌می‌باشد.

 

    1. اهمیت و ضرورت پژوهش

 

 

بی تردید تولیدات علمی یکی از شاخص­ های پیشرفت صنعتی کشورهاست. تولید علم و سرمایه گذاری روی زمینه‌های جهت افزایش تولید علم نه تنها باعث رشد اقتصادی در کشورها می شود بلکه باعث رشد فرهنگی، اجتماعی و فنی نیز می­ شود. در این ارتباط آموزش کشور و تربیت نیروی متخصص نقش مهمی دارد چرا که با افزایش سرمایه گذاری روی نیروهای علمی کشور و تربیت نیروی جوان و ارزش دادن ‌به این نیروهای، و نیز بسترسازی زمینه ­های لازم برای ایجاد محیط علمی برای این نیرو ها می توان گام­هایی در جهت افزایش تولیدات علمی برداشت و به رشد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فنی در جامعه دست یافت.

در این بین دانشگاه­ها به عنوان محیط علمی می‌توانند نقش بسیار ارزنده داشته باشند چراکه دانشگاه ها، با ایجاد محیط پژوهشی در کنار محیط آموزشی و اولویت دادن به آن، می‌توانند گام هایی برای حل مسائل بردارند. این نهاد می ­تواند با ایجاد محیط پژوهشی و جو مشارکتی که در آن اعضا می‌توانند از همکاری سایر اعضا بهره ببرند سعی در از بین بردن نیازهای برخواسته از بطن جامعه بردارد. با توجه به نقش خطیر دانشگاه­ها و اعضای هیات علمی در تولید علم ضرورت می­یابد که عوامل مؤثر بر تولید فعالیت ها علمی و تولید مقاله شناسایی گردد و سیاست­ها و تصمیم­های لازم جهت بهبود وضعیت علمی کشور برداشته شود.

 

    1. اهداف پژوهش

۱-۴-۱- هدف اصلی :

 

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز که دارای مقاله ISI و ISC در سال های ۱۳۸۹۱۳۸۵ هستند، ‌می‌باشد.

 

۱-۴-۲- اهداف فرعی :

 

    • تعیین میزان تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیات علمی در ۵ سال گذشته

 

    • تعیین ارتباط عوامل فردی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی

 

    • تعیین ارتباط عوامل سازمانی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی

 

    • تعیین ابزارها و مجراهای ارتباطی مورد استفاده اعضای هیات علمی برای کسب اطلاعات علمی

 

    • تعیین عوامل انگیزشی مؤثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی

 

  • تعیین موانع موجود در راه تولیدات علمی و پژوهشی از دیدگاه اعضای هیات علمی

فصل دوم

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

 

۲- مبانی نظری و پیشینه پژوهش

 

۲-۱- مبانی نظری پژوهش

هزینه های نمایندگی، دارای اثرات معکوسی بر ارزش شرکت هستند و با افزایش این هزینه ها ارزش شرکت کاهش خواهد یافت (نوروش و همکاران، ۱۳۸۸: ۳). بر اساس ادبیات نمایندگی، فرض بر این است که ماهیت بشر باعث ایجاد تعارضات نمایندگی می‌شود. نظر به اینکه انسان‌ها دارای این انگیزه هستند که مطلوبیت خود را حداکثر کنند، طبیعتاً بین مالک و نماینده تضاد منافع ایجاد می‌شود. توابع مطلوبیت متفاوت مالک و نماینده، یک توزیع نامتقارن از منافع و هزینه های مرتبط با روابط نمایندگی را به وجود می‌آورد. اگر توابع مطلوبیت واگرا نباشد (همگرا باشد)، مالک و نماینده از یک رویداد و عمل یکسان، به برآمد و دستاورد مشابه و حداکثر رضایت دست می‌یابند و هزینه های نمایندگی مرتبط با شکل‌گیری رابطه نمایندگی به سمت صفر میل می‌کند (ماتئوس، ۲۰۰۷: ۱۹).

 

از سوی دیگر، اگر اطلاعات کامل ‌در مورد رفتار، توانایی و تابع مطلوبیت نماینده در اختیار مالک باشد، می‌توان قراردادهای انگیزشی بهینه و ساز و کارهای کنترلی مناسبی وضع نمود که تضاد منافع را از بین ببرد یا بسیار کاهش دهد. به صورت مشابه، اگر نماینده نیز از اهداف و منافع مالک آگاهی کامل داشته باشد و در راستای دستیابی منافع مالک، ابزارهای بهینه را شناسایی کند، هزینه های نمایندگی مرتبط با نیازها و خواسته‌های نانوشته[۱۵] مالکان به صفر میل می‌کند (ماتئوس، ۲۰۰۷: ۲۰-۱۹). ‌بنابرین‏، برای ایجاد ارزش و مطلوبیت برای هر یک از طرفین رابطه نمایندگی، باید اثرات منفی حاصل از تضاد منافع و عدم تقارن اطلاعاتی بین مالک و نماینده شناسایی شده و در راستای کاهش این تعارضات، ساز و کارهای مناسب وضع شود.

 

۲-۲-۲- کارایی سرمایه‌گذاری

 

همان طور که پیش از این اشاره شد، یکی از عوامل مهم در جهت حل مشکلات اقتصادی کشورها، بسط و توسعه سرمایه‌گذاری است؛ اما این امر به تنهایی کافی نیست و با توجه به محدودیت منابع مالی، علاوه بر مسئله توسعه سرمایه‌گذاری، افزایش کارایی سرمایه‌گذاری نیز از جمله مسائل با اهمیت است (مدرس و حصارزاده، ۱۳۸۷: ۲). از آنجا که شرکت‌ها برای بسط و توسعه سرمایه‌گذاری نیاز به تأمین مالی دارند و با توجه به کمیاب بودن منابع مالی، ضروری است تا سرمایه‌گذاری به صورت بهینه انجام شود. تا به حال بررسی اثر محدودیت‌ها ی مالی بر رویه و سیاست‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی شرکت‌ها یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در بین محققان بوده است. نتایج بسیاری از این تحقیقات حاکی از این است که شرکت‌هایی که از محدودیت مالی رنج می‌برند، از حساسیت جریان نقدی سرمایه‌گذاری بالاتری ‌برخوردارند. به عنوان نمونه، می‌توان به تحقیقات فازاری و همکاران[۱۶] (۱۹۸۸) اشاره کرد. آن‌ ها استدلال نمودند که شرکت‌هایی با دسترسی پایین و پر هزینه به منابع وجوه خارجی، در هنگام تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری بر جریان نقدی تأکید بیشتری دارند. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری جریان نقدی باید به صورت بهینه و کافی انجام شود، اما در عمل این کار صورت نمی‌گیرد و متون گسترده‌ای در تأمین مالی نشان داده‌اند که شرکت‌هایی که با محدودیت‌های تأمین مالی روبه‌رو شده‌اند، توانایی مدیریتی محدودی در سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالقوه دارند (نقل از هوبارد[۱۷]، ۱۹۹۸: ۱۹۳).

به طور مفهومی، کارایی سرمایه‌گذاری زمانی حاصل می‌شود که شرکت (فقط) در تمامی طرح‌هایی با ارزش فعلی خالص مثبت سرمایه‌گذاری کند. البته این سناریو در صورتی کار ساز است که بازار کامل باشد و هیچ یک از مسائل بازار ناقص از جمله، گزینش نادرست و هزینه های نمایندگی وجود نداشته باشد (وردی، ۲۰۰۶: ۱ و بیدل و همکاران، ۲۰۰۹: ۱۱۳). علاوه بر این، کارایی سرمایه‌گذاری و یا سرمایه‌گذاری در حد بهینه، مستلزم آن است که از یک سو، از مصرف منابع در فعالیت‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن بیشتر از حد مطلوب انجام شده است، ممانعت شود و از سوی دیگر، منابع به سمت فعالیت‌هایی که نیاز بیشتری به سرمایه‌گذاری دارد، هدایت شود (مدرس و حصارزاده، ۱۳۸۷: ۲).

 

از این رو، تعیین میزان سرمایه‌گذاری در شرکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و متون گسترده‌ای در اقتصاد و مالی وجود دارد که به برآورد سطح تصمیمات سرمایه‌گذاری شرکت پرداخته‌اند (به عنوان نمونه، هوبارد، ۱۹۹۸). برای نمونه، ریچاردسون (۲۰۰۶) بر اساس متون پیشین به توسعه مدلی می‌پردازد که از طریق آن می‌توان سطح بهینه سرمایه‌گذاری را به دست آورد. در این تحقیق، کل سرمایه‌گذاری شرکت () از حاصل جمع مخارج سرمایه‌ای ()، تحصیل ()، و تحقیق و توسعه () منهای دریافتی‌های ناشی از فروش اموال، ماشین آلات و تجهیزات () به دست می‌آید (ریچاردسون، ۲۰۰۶: ۱۶۴):

 

= + + –

 

علاوه بر این، کل مخارج سرمایه‌گذاری می‌تواند به دو جزء اصلی تقسیم شود: ۱) مخارج سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای حفظ دارایی‌های بکارگرفته شده () و ۲) مخارج سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید (). شاخص مخارج سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای حفظ دارایی‌های بکارگرفته شده، هزینه استهلاک دارایی‌های مشهود و نامشهود[۱۸] است. هزینه استهلاک، برآورد بخشی از کل مخارج سرمایه‌ای است که برای حفظ ماشین‌آلات، تجهیزات و سایر دارایی‌های عملیاتی مورد نیاز است. مخارج سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید نیز به دو بخش مخارج سرمایه‌گذاری مورد انتظار در طرح‌هایی با ارزش فعلی خالص مثبت () و سرمایه‌گذاری غیر نرمال (غیر منتظره)، () تقسیم می‌شود (همان: ۱۶۵):

 

= +

 

بدین ترتیب، ریچاردسون با توجه به متون مربوط به محاسبه حد بهینه سرمایه‌گذاری، و بر اساس یک رگرسیون خاص زیر به برآورد سرمایه‌گذاری مورد انتظار شرکت پرداخته است:

 

= + + +

 

در این مدل، مخارج سرمایه‌گذاری مورد انتظار در طرح‌هایی با ارزش فعلی خالص مثبت، از طریق اندازه‌گیری فرصت‌های رشد و یک‌سری متغیرها و شاخص‌های کمی به دست می‌آید.VP، بیانگر فرصت‌های رشد شرکت است که از نسبت ارزش بازار حقوق صاحبان سهام به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام به دست می‌آید و Z بیانگر شاخص‌ها و متغیرهای کمی اضافی برای مخارج سرمایه‌گذاری است. از طرف دیگر، بخش غیر نرمال سرمایه‌گذاری در این مدل، می‌تواند مثبت یا منفی باشد. ارزش‌های مثبت قرینه‌ای از سرمایه‌گذاری بیشتر از حد و ارزش‌های منفی بیانگر سرمایه‌گذاری کمتر از حد است. در واقع، ارزش به دست آمده از رگرسیون بالا، سطح مورد انتظار سرمایه‌گذاری جدید را برآورد می‌کند و بخش غیر منتظره (یا باقیمانده)، بیانگر عدم کارایی سرمایه‌گذاری است (ریچاردسون، ۲۰۰۶: ۱۶۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...