طبق جداول فرضیه سوم

 

فرضیه هفتم: سبک های اسنادی پیش‌بینی کننده پیشرفت تحصیلی هستند.

 

نتایج به دست آمده از جدول های شماره ۴-۹ و ۴-۱۰و ۴-۱۱، سبک های اسنادی به عنوان متغیر پیش بین پیشرفت تحصیلی، نشان دهنده مدل ضعیفی می‌باشد این مدل تنها ۱۰% از تغییرات مربوط به نمرات پیشرفت تحصیلی را تبیین می‌کند که نشان از مدل ضعیفی دارد. نمره تحلیل واریانس به دست آمده (۷۵/۴= F) در سطح (۰۵/۰) معنادار شد و از میان متغیرهای وارده در تحلیل رگرسیونی، تنها سبک اسناد پایدار – ناپایدار با مقدار ضریب استاندارد شده بتا۳۱/۰ توانست سطح معناداری از پیشرفت تحصیلی را تبیین کند. ‌بنابرین‏ علی رغم ضعیف بودن مدل، این فرضیه تأیید می شود ولی در سطح ضعیفی سبک های اسنادی پیش‌بینی کننده پیشرفت تحصیلی هستند. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش شیخ الاسلامی (۱۳۷۷) هم سوئی دارد.

 

جدول شماره (۴-۹) : توان تبیین مدل پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدل R مربع مجذور مجذور R تنظیم شده ۱ ۳۳/۰ ۱۱/۰ ۱۰/۰

همان گونه که از اطلاعات موجود در جدول ۴-۹، برمی آید مقدار مجذور R تنظیم شده نشان می‌دهد که مدل مورد استفاده (سبک های اسنادی) ۱۰% تغییر در نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تبیین می‌کند. و مدل مناسبی برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می‌باشد.

 

جدول شماره (۴-۱۰): تحلیل واریانس برای مدل پیشرفت تحصیلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سطح معناداریFمیانگین مجذوردرجه آزادیمجموع مجذورهامدل۰۴/۰۷۵/۴۵۶/۲۸۸۴۳۶۹/۸۶۵۳رگرسیون ۱۱۷/۶۰۶۱۱۶۲۶/۷۰۳۱۶باقیمانده۱۱۹۹۶/۷۸۹۶۹کل

جدول ۴-۱۰، تحلیل واریانس معناداری کل مدل را گزارش می‌کند . از آنجا که F به دست آمده (۷۵/۴) با درجه آزادی ۳ و ۱۱۶ از F جدول (۱۱/۳) بزرگتر است و هم چنین سطح معناداری به دست آمده (۰۴/۰) از سطح P<0.05 کوچک‌تر است نتیجه گرفته می شود که مدل معنادار است.

 

جدول شماره (۴-۱۱): ضرایب رگرسیونی استاندارد شده و استاندارد نشده متغیرهایی که در مدل وارد شدند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدل ضرایب استاندارد نشده ضرایب استاندارد شده t سطح معناداری B خطای انحراف معیار Beta سبک اسناد درونی- بیرونی ۳۵/۰- ۵۰/۰ ۱۳/۰- ۶۹/۰- ۴۹/۰ سبک اسناد پایدار- ناپایدار ۹۰/۰ ۶۵/۰ ۳۱/۰ ۳۹/۱ ۰۴/۰ سبک اسنادکلی -اختصاصی ۳۷/۰ ۳۹/۰ ۱۳/۰ ۹۳/۰ ۳۵/۰

همان‌ طور که جدول ۴-۱۱، نشان می‌دهد تنها سبک اسناد پایدار- ناپایدار توانسته است سطح معناداری از تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را داشته باشد که ضریب استاندارد شده بتا این سبک۳۱/۰ می‌باشد. در حالی که دو سبک دیگر اسناد نتوانسته اند سطح معناداری از متغیر پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند.

 

فرضیه هشتم: سبک های اسنادی پیش‌بینی کننده عزت نفس هستند.

 

نتایج به دست آمده از جدول های شماره ۴-۱۲ و ۴-۱۳ و۴-۱۴، سبک های اسنادی به عنوان متغیر پیش بین عزت نفس، نشان دهنده مدل متوسطی می‌باشد این مدل ۴۸% از تغییرات مربوط به نمرات عزت نفس را تبیین می‌کند که نشان از مدل خوبی دارد. نمره تحلیل واریانس به دست آمده (۳۹/۵= F) در سطح (۰۵/۰) معنادار شد و از میان متغیرهای وارده در تحلیل رگرسیونی سبک اسناد درونی – بیرونی با مقدار ضریب استاندارد شده بتا ۵۵/۰ و سبک اسناد پایدار – ناپایدار با مقدار ضریب استاندارد شده بتا ۴۸/۰ توانستند سطح معناداری از عزت نفس را تبیین کند. ‌بنابرین‏ این فرضیه تأیید می شود و سبک های اسنادی پیش‌بینی کننده عزت نفس هستند.

 

به طور کلی نتایج پژوهش ها نشان می‌دهد که دانش آموزانی که از پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردار هستند موفقیت های تحصیلی و وقایع خوشایند را به عوامل درونی، پایدار و عام نسبت می‌دهند و همچنین دانش آموزانی با پیشرفت تحصیلی بالا، رویدادهای منفی، از سبک های اسنادی درونی، کلی و پایدار استفاده می‌کنند از پیشرفت تحصیلی پایینی برخوردارند. با توجه به یافته های این پژوهش می توان چنین گفت که دانش آموزان با توجه به اینکه موفقیت ها را به عوامل درونی، پایدار و کلی و شکست ها را به عوامل بیرونی، ناپایدار و اختصاصی نسبت می‌دهند از سبک اسناد مطلوب و سازگارانه یا سبک های تبیینی خوشبینانه برخوردارند. همچنین هر اندازه افراد در علت یابی رویدادهای مثبت و منفی، موفقیت های خود را بیشتر به عوامل پایدار، درونی و کلی نسبت دهند از عزت نفس بالاتری برخوردار خواهند بود. اما در صورت اسناد شکست های خود به عوامل کلی، درونی و پایدار عزت نفس بیشتری را از دست خواهند داد.

 

اسنادها دلایل یا عللی هستند که افراد برای‏ یک اتفاق خاص و مرتبط با خودشان یا دیگران قایل می ‏شوند. فرضیه ی اصلی اسنادی این است که مردم فعالانه در جست‏وجوی علل وقوع هستند. پیشاوندهای اسنادی تا حدی مبتنی بر اطلاعات به دست آمده و باورهایی است که خود ناشی از تجارب شخصی یا استنتاج از گفته‏های دیگران است و پیامدهای آن بر سطح انتظارات آتی، میزان انگیزش و پایداری در تلاش‏ قابل توجه است. برای مثال تجربیات سرشار از شکست همراه با سرزنش‏های احتمالی‏ می‏تواند موجب اسنادهای منفی و در نتیجه کاهش سطح انتظارات خود کم بینی و تقلیل اهداف‏ و کاهش تلاش فرد شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...