جدول آمار استنباطی شماره ۴-۳-۸ :

 

آزمون تحلیل کوورایانس برای بررسی فرضیه فرعی شماره ۵-۱ :

 

” آموزش به شیوه قصه گویی، بر تشابهات کودکان پیش دبستانی تأثیر دارد”

 

جدول آمار توصیفی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمون ها گروه ها تعداد میانگین انحراف معیار پیش آزمون گروه کنترل ۱۵ ۸٫۲۳ ۲٫۱۹ گروه آزمایش ۱۵ ۸٫۵۴ ۲٫۲۰ پس آزمون گروه کنترل ۱۵ ۹٫۸۳ ۲٫۸۶ گروه آزمایش ۱۵ ۱۸٫۲۱ ۲٫۹۵

جدول آزمون ام باکس Box’s M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدار آزمون ۶٫۱۳ مقدار F ۳٫۰۹ درجه آزادی اول ۳ درجه آزادی دوم ۲۱ سطح معناداری ۰٫۲۶

با توجه به اینکه سطح معناداری در آزمون ام باکس باید از ۰۵/۰ بزرگتر باشد، در این آزمون نیز بزرگتر از

 

۰۵/۰ و برابر با ۲۶/۰ گزارش شده است که نشان می‌دهد پیش شرط آزمون یعنی برابری کوواریانس ها

 

برقرار است.با توجه به مقادیر به دست آمده در جدول آمار توصیفی فوق در این آزمون میانگین نمرات پیش آزمون متغیر تشابهات در ‌گروه‌های کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۸٫۲۳ و ۸٫۵۴ می‌باشد که این میانگین ها در پس آزمون ‌گروه‌های کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۹٫۸۳ و ۱۸٫۲۱ گزارش شده اند که دارای تفاوت قابل توجهی بوده و شاهد کاهش میانگین در پس آزمون گروه آزمایش می باشیم.

 

آزمون لاندای ویلکز Wilk’s Lambda

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدار آزمون مقدار F سطح معناداری ۲۰/۰ ۱۰۸٫۶ ۰۰۰۱/۰

هرچه مقدار آزمون لاندای ویلکز به صفر نزدیکتر باشد نشان می‌دهد که میانگین ها دارای تفاوت بیشتری با یکدیگر می‌باشند و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد عدم تفاوت میانگین ها را گزارش می‌کند. در این آزمون مقدار آزمون لاندا برابر با ۲۰/۰ گزارش شده است که با صفر دارای فاصله بسیار اندکی می‌باشد و سطح معناداری نیز برابر با ۰۰۰۱/۰ می‌باشد که از ۰۵/۰ کوچکتر است و بیانگر آن است که: میانگین ها در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری با یکدیگر دارند.

 

آزمون اثرات درون آزمودنی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمون پذیرش Covariate درجه آزادی مقدار F سطح معناداری ۲۱۰٫۳۲ ۳ ۹۰٫۴۲ ۰۰۰۱/۰

آزمون آزمون پذیرش به ما نشان می‌دهد که آیا متغیر آزمایشی به کار گرفته شده در این پژوهش (آموزش به شیوه قصه گویی) اثر گذار بوده است یا خیر؟

 

با توجه به آزمون فوق، چون سطح معناداری در این آزمون برابر با ۰۰۰۱/۰ می‌باشد و از ۰۵/۰ کوچکتر است پس می توان چنین استنباط نمود که: متغیری که در این پژوهش به صورت آزمایشی به کار گرفته شده است (آموزش به شیوه قصه گویی) اثر گذار بوده و باعث افزایش تشابهات دانش آموزان می‌گردد.

 

به طور کلی با توجه به آزمون های تعقیبی (لاندای ویلکز و آزمون آزمون پذیرش) می توان گفت که: آموزش به شیوه قصه گویی بر تشابهات دانش آموزان مؤثر بوده و فرضیه فوق تأیید می شود.

 

نمودار گرافیکی زیر و نقاط در دو سر خطوط ترسیم شده در آن میانگین های حاشیه ای برآورد شده متغیر تشابهات ‌گروه‌های کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون را نمایش می‌دهد.

 

 

 

فصل پنجم

 

بحث و تفسیر یافته ها

 

۱-۵-مقدمه:

 

در این فصل جهت اعتبار بخشی به نتایج به دست آمده، داده های پژوهش که در فصل قبل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، بررسی شده و با تئوری ها نظری، نظرات پژوهشگران و همچنین نتایج تحقیق های انجام شده مرتبط می‌گردد. همچنین در ادامه به بحث و تفسیر یافته های به دست آمده پرداخته شد.

 

سپس محدودیت ها و موانعی که در طول تحقیق، محقق را درگیر خود ساخته مطرح می‌گردد، و در آخر پیشنهادهای، با توجه به نتایج و یافته ها به دست آمده از تحقیق ارائه می‌گردد.

 

۲-۵- خلاصه ی نتایج پژوهش:

 

این پژوهش با هدف بررسی« رابطه آموزش به شیوه قصه گویی بر میزان هوش کلامی و گنجینه لغات کودکان پیش دبستانی می‌باشد» و به شیوه ی شبه آزمایشی با پس آزمون و پیش آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش به انجام رسید. جامعه این پژوهش کلیه کودکان پیش دبستانی شهرستان سرپل ذهاب در سال ۹۳- ۹۲ می‌باشد و نمونه نیز ۳۰ نفر از افراد جامعه به شیوه نمونه در دسترس انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری متغیر ها آزمون های وکسلر می‌باشد و بعد از اجرا پس آزمون هوش وکسلر محقق به اجرای قصه گویی بر روی گروه آزمایش پرداخت و پس از طی ۸ جلسه دوباره آزمون هوش کلامی برگزار گردید. برای سنجش داده ها از آمار توصیفی ( جداول، فروانی درصد و نمودار) و آمار استنباطی استفاده گردید. در آخر نتایج به دست آمده، فرضیه های این پژوهش مورد تأیید است. فرضیه اول ‌به این مطلب اشاره داشت که بین آموزش به شیوه قصه گویی بر میزان هوش کلامی کودکان پیش دبستانی ارتباط وجود دارد که به رابطه معناداری می‌ انجامد.

 

فرضیه دوم ‌به این مطلب اشاره دارد که بین آموزش به شیوه قصه گویی بر درک و فهم کودکان پیش دبستانی ارتباط وجود دارد که به رابطه معناداری می‌ انجامد.

 

فرضیه سوم ‌به این مطلب اشاره دارد که بین آموزش به شیوه قصه گویی بر میزان محاسبات کودکان پیش دبستانی ارتباط وجود دارد که سر انجام به رابطه معناداری می‌ انجامد. و فرضیه چهارم ‌به این مطلب اشاره دارد که بین آموزش به شیوه قصه گویی بر میزان گنجینه لغات کودکان پش دبستانی ارتباط وجود دارد که سرانجام به رابطه معناداری می‌ انجامد.

 

۳-۵- بحث و تفسیر نتایج:

 

فرضیه اول: با توجه به اینکه سطح معناداری در آزمون ام باکس باید از ۰۵/۰ بزرگتر باشد، در این آزمون نیز بزرگتر از ۰۵/۰ و برابر با ۱۹/۰ گزارش شده است که نشان می‌دهد پیش شرط آزمون یعنی برابری کوواریانس ها برقرار استبا توجه به مقادیر به دست آمده در جدول آمار توصیفی فوق در این آزمون میانگین نمرات پیش آزمون متغیر هوش کلامی در ‌گروه‌های کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۷۹٫۱۲ و ۸۱٫۲۳ می‌باشد که این میانگین ها در پس آزمون ‌گروه‌های کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۸۰٫۱۴ و ۱۰۷٫۲۱ گزارش شده اند که دارای تفاوت قابل توجهی بوده و شاهد کاهش میانگین در پس آزمون گروه آزمایش می باشیم.هرچه مقدار آزمون لاندای ویلکز به صفر نزدیکتر باشد نشان می‌دهد که میانگین ها دارای تفاوت بیشتری با یکدیگر می‌باشند و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد عدم تفاوت میانگین ها را گزارش می‌کند. در این آزمون مقدار آزمون لاندا برابر با ۰۹/۰ گزارش شده است که با صفر دارای فاصله بسیار اندکی می‌باشد و سطح معناداری نیز برابر با ۰۰۰۱/۰ می‌باشد که از ۰۵/۰ کوچکتر است و بیانگر آن است که: میانگین ها در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری با یکدیگر دارند.

 

فرضیه دوم: بین آموزش به شیوه قصه گویی و میزان درک و فهم کودکان پیش دبستانی ارتباط وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...