ارزیابی تعالی سازمانی شرکت گاز استان مرکزیبر اساس مدل EFQM |
ن رو مدیران امروزی در جستجوی دستیابی به راه حلی جامع، قابل اعتماد و انعطافپذیر جهت ارزیابی عملکرد سازمان خود بوده تا ضمن حصول اطمینان از اجرای استراتژیهای خود، بتوانند دادههای دقیق و کافی از جایگاه امروز خویش را بدست آورده و با نگاه به آینده موجبات ارتقا و بهبود سازمان خود را فراهم آورند. یک روش ارزیابی بایستی بتوانند وضعیت کلی سازمان را نسبت به اهداف سازمانی به لحاظ فاصله تا هدف در هر لحظه ارائه نماید. همچنین جایگاه سازمان را در ارتباط با محیط پیرامون (بازار، رقبا و سازمانهای دیگر) مشخص کند (جرمی و آلیزرد 2008).
مدلهای تعالی سازمانی در قالب الگوهای ارزیابی در صورتی که درست بکار گرفته شوند، ابزارهای کارآمدی هستند که میتوانند مفاهیم و ارزشهای سازمانی تدوین و اجرای برنامههای استراتژیک بکارگیری روشهای خود ارزیابی، یادگیری سازمانی و بهبود مداوم را در سازمانها نهادینه نموده و امکان شناسایی بهترین فرایندها را فراهم سازمد (قورچیان، 2009). مدلهای تعالی سازمانی به سازمان کمک میکنند تا با مقایسه وضع موجود و مطلوب خود تفاوتها را شناسایی و سپس با شناسایی عارضهها و بررسی علل وقوع آنها، راهحلهای بهینهسازی وضع موجود را تعیین و اجرا نمایند. ضرورت و اهمیت پژوهش حاضر، بررسی تعالی شرکت گاز استان مرکزی با توجه به شاخصهای مدل تعالی میباشد.
1-4- اهداف تحقیق
1-4-1 هدف اصلی:
بررسی وضعیت تعالی سازمانی شرکت گاز استان مرکزی
1-4-2 اهداف فرعی:
- بررسی وضعیت معیار رهبری شرکت گاز استان مرکزی
- بررسی وضعیت معیار راهبرد شرکت گازاستان مرکزی
- بررسی وضعیت معیار کارکنان شرکت گازاستان مرکزی
- بررسی وضعیت معیار شراکتها و منابع شرکت گاز استان مرکزی
- بررسی وضعیت معیار فرایندها، محصولات و خدمات شرکت گاز استان مرکزی
- بررسی وضعیت معیار نتایج مشتریان شرکت گاز استان مرکزی
- بررسی وضعیت معیار نتایج کارکنان شرکت گازاستان مرکزی
- بررسی وضعیت معیار نتایج جامعه شرکت گاز استان مرکزی
- بررسی وضعیت معیار نتایج کلیدی شرکت گاز استان مرکزی
- بررسی وضعیت معیار ارزیابی پاسخگویان در خصوص عملکرد شرکت گاز استان مرکزی بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی (جنسیت، مدرک تحصیلی، جایگاه شغلی).
1-6 فرضیات تحقیق:
1-6-1 فرضیه اصلی :
تعالی سازمانی شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
2-6-1 فرضیات فرعی :
- معیار رهبری شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
- معیار راهبرد شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
- معیار کارکنان شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
- معیار شراکتها و منابع شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
- معیار فرایندها، محصولات و خدمات شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
- معیار نتایج مشتریان شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
- معیار نتایج کارکنان شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
- معیار نتایج جامعه شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
- معیار نتایج کلیدی شرکت گاز استان مرکزی در وضعیت مطلوب قرار دارد.
معیار ارزیابی پاسخگویان در خصوص عملکرد شرکت گاز استان مرکزی بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی (جنسیت، مدرک تحصیلی، جایگاه شغلی) تفاوت معنی داری وجود دارد.
1-7 قلمرو تحقیق:
1-7-1 قلمروموضوعی تحقیق:
این پژوهش در حوزه بازاریابی و رفتار سازمانی تحت عنوان ((ارزیابی تعالی سازمانی شرکت گاز استان مرکزیبر اساس مدل EFQM)) انجام گرفته است.
1-7-2 قلمرو مکانی تحقیق:
تحقیق حاضر در شرکت گاز استان مرکزی انجام گرفته است.
1-7-3 قلمرو زمانی تحقیق:
این تحقیق از مهر ماه 1393 تا دی 1393 ادامه داشته است.
1-8 تعاریف متغیرها
1-8-1تعاریف مفهومی متغیرها
تعالی سازمانی: تعالی سازمانی عبارت است از: معرفی تعمدی و منطقی، ایجاد تقویت و اشاعه به منظور بهبود اثربخشی سازمان (لوتانز،2000).
ابعاد متغیر تعالی سازمانی
- رهبری: عنصر رهبری را آنگاه در مییابیم که کارکنان خود را از قید مقررات جاری رها کرده و در خلق شرایط و مقررات جدید مشارکت نمایند پیتر سنگه (گرامی، 1384، ص 19)
- راهبرد: سازمانهای متعالی مأموریت و چشم انداز خود را از طریق توسعه یک راهبردها، برنامه مشی کنند. خط متمرکز بر ذی نفعان پیاده می ها، اهداف و فرآیندها برای تحقق راهبرد، توسعه داده شوند. شده و جاری میشوند.
- کارکنان: سازمانهای متعالی، کارکنانشان را ارج مینهند و فرهنگی را ایجاد میکنند که تحقق اهداف فردی و سازمانی همراه با منافع متقابل را ممکن میسازد. آنها قابلیتهای کارکنان خود را توسعه داده و عدالت و برابری را ترویج میدهند.
- شراکت و منابع: سازمانهای متعالی شراکتهای خارجی، تأمین کنندگان و منابع داخلی را به منظور پشتیبانی از راهبرد و خطمشیها و عملیات اثر بخش فرآیندها، برنامهریزی و مدیریت میکنند.
- فرآیندها، محصولات و خدمات: سازمانهای متعالی فرآیندها، محصولات و خدمات را به منظور خلق ارزش افزوده برای مشتریان و سایر ذی نفعانشان طراحی و مدیریت کرده و بهبود میدهند.
- نتایج مشتریان: سازمانهای متعالی مجموعهای از شاخصهای عملکردی و دستاوردهای مرتبط را بر مبنای نیازها به انتظارات مشتریانشان برای تعیین جاری سازی موفق راهبرد و خطمشی های پشتیبان، توسعه داده و در مورد آنها توافق میکنند.
- نتایج کارکنان: سازمانهای متعالی مجموعهای از شاخصهای عملکردی و دستاوردهای مرتبط را بر مبنای نیازها و انتظارات کارکنانش برای تعیین جاری سازی موفق راهبرد و خطمشیهای پشتیبان، توسعه داده و در مورد آنها توافق میکنند.
نتایج جامعه: سازمانهای متعالی مجموعهای از شاخصهای عملکردی و دستاوردهای مرتبط را
بر مبنای نیازها و انتظارات ذینفعان بیرونی مرتبط برای تعیین جاری سازی موفق راهبرد مربوط به جامعه و محیط زیست و خطمشیهای پشتیبان مرتبط، توسعه داده و در مورد آنها توافق میکنند.
- نتایج کلیدی: سازمانهای متعالی مجموعهای از نتایج کلیدی مالی و غیر مالی را بر مبنای نیازها و انتظارات ذی نفعان کلیدیشان برای تعیین جاری سازی موفق راهبردی، توسعه داده و در مورد آنها توافق میکنند (امیری، 1389)
1-8-2تعاریف عملیاتی متغیرها
- رهبری: از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و با 5 گویه از سوال 1 تا 5 سنجیده میشود.
- راهبرد: از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و با 4 گویه از سوال 6 تا 9 سنجیده میشود.
- کارکنان:از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و با 3 گویه از سوال 10 تا 12 سنجیده میشود.
- شراکت و منابع: از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و با 4 گویه از سوال 13 تا 16 سنجیده میشود.
- فرآیندها، محصولات و خدمات: از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و با 3 گویه از سوال 17 تا 19 سنجیده میشود.
- نتایج مشتریان: از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و با 4 گویه از سوال 29 تا 32 سنجیده میشود.
- نتایج کارکنان:از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و با 4 گویه از سوال 25 تا 28 سنجیده میشود.
- نتایج جامعه:.از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و با 5 گویه از سوال 20 تا 24 سنجیده میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-12-25] [ 02:28:00 ب.ظ ]
|