بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران با ارتباطات تجاری آن ها |
- اهمیت و ضرورت
موضوع مسئولیت اجتماعی سازمانها نسبت به شهروندان و عامه مردم از جمله موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. زمانی تصور بر این بود که سازمانها و تولید کنندگان صرفا در مقابل سهامداران و کارکنان مسئولند، ویا اینکه میبایست بهترین محصول مصرفی را با قیمت پایینتر و کیفیت بالاتر به دست مشتری برسانند. غافل از اینکه محصول چه آثار و عواقب ثانوی داشته باشد. رقابت شدید ، افزایش جمعیت، کمیابی منابع و آلودگی محیط باعث بوجودآمدن رویکردهای نوین به سازمان و مدیریت شد که تعهد و مسئولیت اجتماعی نیز نتیجه آن تحولات بود(آخوندی و جاوید موید،1386).موسسات و سازمانها، نهادهایی هستند که فلسفه وجودی آنها نیاز جامعه و عامه مردم میباشد همانطور که مردم برای رفع نیازهایشان به سازمان نیاز دارند، سازمانها نیز برای حفظ، بقا و ادامه فعالیتهایشان به جامعه و مردم نیاز دارند در واقع سازمانها جزئی از جامعه میباشند که از آن تاثیر پذیرفته و بر آن تاثیر میگذارند و میتوان گفت هر تصمیم سازمان علاوه بر تاثیر آن بر بخشهای مربوطه موجب تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم در تمامی بخشهای جامعه میشود بنابراین سازمانها باید اهداف خود را به گونهای شکل دهند که نتایج آن تاثیرات مضری برای جامعه در بر نداشته باشد و همه افراد جامعه از آثرات مثبت آن، منتفع شوند.هیچکدام از سازمانها نمیتوانند به تنهایی وجود داشته باشند و به خودی خود هدف نیستند هر کدام از آنها عضوی از جامعه هستند و به خاطر جامعه وجود دارند سازمانها نباید از این موضوع غافل شوند که نمیتوانند بدون توجه به جامعه به بقای خود ادامه دهند.یکی از وظایف مدیران سازمانها در محیط امروزی مدیریت مسائل اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان است. بنابراین باید نسبت به مسایل اجتماعی و اهداف اجتماعی حساس باشند اما به دلیل وجود موانعی این امر به خوبی تحقق نمییابد کارکردها و پیامدهای بروکراسی در سازمانهای دولتی بیشتر به چشم میخورد و مقررات دست و پا گیر و زاید سازمان را از خدمت به ارباب رجوع باز میدارد(قلیپور ،1380 ) . با توجه به نقش و اهمیت مسئولیت اجتماعی این پژوهش سعی دارد که به بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با ارتباطات تجاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد.
- اهداف مشخص پژوهش
هدف اصلی:
- تبیین رابطه بین ارتباطات تجاری و مسئولیت های اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
- تبیین رابطه بین ارتباطات تجاری شرکت و مسولیت اجتماعی شرکت در ارتباط با مدیران
- تبیین رابطه بین ارتباطات تجاری شرکت و مسئولیت اجتماعی شرکت در ارتباط با محیط زیست
- تبیین رابطه بین ارتباطات تجاری شرکت و مسئولیت اجتماعی شرکت در ارتباط با نهادهای موجود در جامعه
1-5 استفاده کنندگان از تحقیق:
مدیران شرکتها – بورس اوراق بهادار – اساتید – دانشجویان رشته مدیریت می توانند از نتایج حاصل از این تحقیق بهره برده ومورد استفاده قرار دهند.
1-5 فرضیه ها و سوالات
1-5-1 فرضیه های تحقیق:
فرضیه پژوهش:
بین مسئولیتهای اجتماعی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران با ارتباطات تجاری آنها رابطه معنی داری وجوددارد.
1-6 قلمرو پژوهش
1-6-1 قلمرو موضوعی پژوهش
بررسی ارتباط مسئولیتهای اجتماعی شرکت بر ارتباطات تجاری
1-6-2 قلمرو زمانی
زمانبندی این پژوهش درپاییز وزمستان 93انجام گرفته است.
1-6-3 قلمرو مکانی پژوهش
در این پایان نامه براساس موضوع جامعه ما،شرکتهای فهرست شده دربورس اوراق بهادار تهران می باشند.
- بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی
منبع:(06saiful,20)
- تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی
1-8-1 تعریف مفهومی
1-8-1-1 مسئولیت اجتماعی : مسئولیت اجتماعی شرکت یعنی تعهد مستمر واحد تجاری، که به طور اخلاقی رفتار کند و در جهت پیشرفت اقتصادی همکاری نماید، ، به طوری که کیفیت عمر نیروی کار و خانواده آنها و همچنین نهادهای محلی و جامعه را در سطح وسیع بهبود بخشد(هولم و واتز، 2000)
1-8-1-2 ابعاد مسئولیت اجتماعی : در بیشتر پژوهش ها در زمینه مباحث اخلاقی، به منظور تعیین سطح مسئولیت اجتماعی شرکت ها،ابعاد مختلفی شامل کارکنان ، مشتریان، محیط زیست، بهداشت و سلامت، آموزش و توسعه روستایی و نهادهای موجود در جامعه در نظر گرفته شده است(هوانگ،2010).
1-8-1-3 ارتباطات تجاری:ارتباط میتواند بصورت لغوی و یا غیر لغوی شکل گیرد. هر ارتباطی از طریق کانالهایی مسیر بین فرستنده و گیرنده را طی میکند. یکی از این مسیرها، فعالیتهای تجاری می باشد.ارتباطات تجاری میتواند از طریق مذاکرات رودررو، مذاکره تلفنی، جلسه حضوری و … صورت پذیرد(قلیپور، 1380).
1-8-2 تعریف عملیاتی
1-8-2-1 مسئولیت اجتماعی :مسئولیت اجتماعی یعنی اینکه سازمانها برای حفظ و بقای خود نیاز دارند که علاوه بر تاکید بر رشد و سوداوری خود به فکر مردم و جامعه نیز باشند.
1-8-2-2 ابعاد مسئولیت اجتماعی :برای مسئولیت اجتماعی چهاربعد مشتریان ، کارکنان، محیط زیست و نهادهای موجود در جامعه در نظر گرفته شده است که در نظر گرفته شده است.
1-8-2-3 ارتباطات تجاری: هر گونه ارتباطی که بین خریدار و فروشنده صورت پذیرد، ارتباط تجاری گویند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-12-25] [ 02:16:00 ب.ظ ]
|