بررسی عوامل پیش برنده و بازدارنده در استفاده از کتابخانههای عمومی |
ن پژوهش که به روش پیمایشی و به کمک پرسشنامه محقق ساخته صورت میگیرد و مطالعه ما بر روی مراجعان کتابخانههای عمومی شهرستان همدان است، اولاًمی خواهیم ببینیم چه عواملی باعث میشود که کاربران بیشتری به کتابخانههای عمومی مراجعه کنند. دیگر اینکه، کدام عوامل به عنوان مانعی برای کاربران، در استفاده از کتابخانههای عمومی محسوب میشوند. نهایتاً بعد از شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده در مراجعه افراد به کتابخانههای عمومی، پیشنهادهایی برای مراجعه هرچه بیشتر کاربران، به کتابخانههای عمومی ارائه شود.
1 – 3 ضرورت و اهمیت پژوهش
با توجه به هزینههایی که صرف ساختن کتابخانههای عمومی در کشور میشود و از سوی دیگر کتابخانههای عمومی را دانشگاه مردم میخوانند و توسعه همهجانبه کشور، تنها از طریق دسترسپذیری اطلاعات و مطالعه میسر است. همچنین در صورتی که نهاد کتابخانههای عمومی کشور به دنبال این میباشد که ارزش وجودی سازمان را برای دیگران به اثبات برساند و مهم تر از همه اینکه به رسالت خود که همانا ارائه خدمات اطلاعرسانی به همه افراد جامعه است را به درستی انجام دهد، لازم است که مشکلاتی که بر سر راه کاربران کتابخانههای عمومی وجود دارد و مانع از آن میشود که کتابخانههای عمومی بتوانند نقش خود را به عنوان دانشگاه مردم به خوبی ایفا کنند، شناخته شوند و از سویی دیگر، عواملی که باعث میشوند تا مراجعان بیشتری به کتابخانههای عمومی مراجعه کنند را شناسایی و این عوامل تقویت گردند.
1 – 4 تعاریف نظری و عملیاتی پژوهش
۱ – 4– ۱ کتابخانه عمومی
تعریف نظری: استفاده از این کتابخانهها، برای عموم افراد جامعه آزاد است. این نوع کتابخانهها وظیفه دارند که در تمامی رشتههای مختلف علوم، فنون، فرهنگ، هنر و کلیه معارف بشری، انواع کتابها و مجلات و نشریات سودمند و جدید را جمعآوری کرده و در اختیار مردم بگذارند (عمادخراسانی ،۱۳۹۲، ص۱۷).
۱ – 4 – ۲ عوامل بازدارنده
تعریف نظری: آنکه یا آنچه کسی را از امری بازدارد (لغتنامه دهخدا،۱۳۶۵، ذیل «بازدارنده»)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش مقصود از عوامل بازدارنده، عوامل و موانعی هستند که باعث میشوند تا کاربران کتابخانههای عمومی، کمتر به کتابخانه مراجعه کنند.
۱ – 4 – ۳ عوامل پیش برنده
تعریف نظری: پیش بردن حرفی یا کاری، به مقصود و هدف رسانیدن آن، کامیاب شدن، مسجّل ساختن (لغتنامه دهخدا،۱۳۶۵، ذیل «پیش بردن»)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش منظور از عوامل پیش برنده، عواملی هستند که باعث میشوند تا کاربران بیشتر به کتابخانههای عمومی مراجعه کنند.
1 – 5 اهداف کلی و جزئی پژوهش
۱ – 5 – ۱ هدف کلی
شناسایی میزان تأثیر عوامل پیشبرنده و بازدارنده در استفاده از کتابخانههای عمومی.
۱ – 5 – ۲ اهداف جزئی
- شناسایی میزان تأثیر شرایط اقتصادی در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر سطح خدماتی کتابخانههای عمومی، در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر نهادهای تربیتی مانند دانشگاه و مدرسه، در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر تخصص و حرفه کتابداران در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر دوری و نزدیکی کتابخانه، در مراجعه و یا عدم مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر موقعیت مکانی کتابخانههای عمومی، در مراجعه یا عدم مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر نحوه مدیریت کتابخانه در مراجعه یا عدم مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر خانواده، در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
1 – 6 سؤالات پژوهش
- آیا بین شرایط اقتصادی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین سطح خدمات ارائهشده توسط کتابخانههای عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین نهادهای تربیتی، مانند دانشگاه و مدرسه با مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین دوری و نزدیکی کاربران به کتابخانههای عمومی و مراجعه به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین موقعیت مکانی کتابخانههای عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین نحوه مدیریت کتابخانههای عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین خانواده (به عنوان عاملی جهت تشویق افراد) و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین میزان آگاهی کتابداران و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
1 – 7 فرضیههای پژوهش
- شرایط اقتصادی خوب مردم با توجه به سطح تحصیلات آنها، به عنوان عاملی جهت حضور هرچه بیشتر مردم در کتابخانههای عمومی محسوب میشود.
- میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس جنسیت، به صورت معنیداری متفاوت است.
- میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس سطح تحصیلات، به صورت معنیداری متفاوت است.
- میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس سطح درآمد، به صورت معنیداری متفاوت است.
- میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس سن کاربران، به صورت معنیداری متفاوت است.
. kobal
.jue
.demaagd
1 .mandel
.IFLA/UNESCO Guidelines for Development
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-12-25] [ 03:31:00 ب.ظ ]
|