نتایج به دست آمده نشان داد که با تطبیق کیفیت دو گزینه هیجان‌آور (عطر و موزیک) سطح بالایی از خرید تفننی صورت می‌گیرد یعنی عطر و موسیقی مکمل هم هستند و می‌توانند موجبات افزایش خریدهای تفننی شوند. چنین است که وقتی که سطح انگیزش عطر و موزیک متناسب باشد (مانند تناسب گریپ فروت ـ عطر با هیجان بالا / تِمپوی تند ـ موزیک با هیجان بالا) نسبت به وقتی که سطح انگیزش عطر و موزیک متناسب نباشد (مانند گریپ فروت ـ عطر با هیجان بالا / تِمپوی آهسته ـ موزیک با هیجان پایین) علاقه برای خرید تفننی بالا است. خلاصه اینکه تجانس و تناسب میان عطر و موسیقی بر خرید تفننی تأثیرگذار است (Ibid).

 

ژو و وونگ در سال ۲۰۰۳ تحقیقی با عنوان “درک خریداران نسبت به تأثیرات هیجان تبلیغات و جو فروشگاه بر خرید تفننی‌شان” انجام دادند. آن ها تأثیر پوستر نقطه فروش[۷۶] درون فروشگاه بر روی خرید تفننی ۲۵۵ نفر از خریداران سوپر مارکتی در ایالات ژجیانگ چین[۷۷] را مورد مطالعه قرار دادند. پنج گزینه (تبلیغات، هیجان‌زدگی، اعتماد، تشویق و تخفیف قیمت) برای سنجش عملکرد پوسترهای نقطه‌فروش و سه گزینه (جذاب، مطلوب و جدید) برای آزمایش پوسترهای اطلاع رسانی مورد استفاده قرار گرفت. هر کدام از گزینه‌ها به وسیله مقیاس هفت نقطه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت که در این مقیاس ها ۱ برابر با کاملاً مثبت و ۷ برابر با کاملاَ منفی بود. سئوال اصلی این بود که «لطفا احساس خودتان را از پوسترهای اطلاع رسانی که بر خرید روزانه شما اثر گذاشته توصیف کنید». خریداران نیز خرید تفننی‌شان را بر اساس مقیاس ۵ نقطه‌ای نشان می‌دادند که در این مقیاس ۱ برابر با بسیار زیاد و ۵ برابر با بسیار کم بود (Zhou & Wong, 2003, 44).

 

با توجه به تجزیه و تحلیل ‌به این نتیجه رسیدند که خریدارانی که درک مثبتی از پوسترهای اطلاع رسانی نقطه فروش داشتند خرید تفننی‌شان را در سطح بالایی رتبه بندی کرده بودند و به دلیل اینکه از پوسترهای اطلاع رسانی درک مثبت و قابل قبولی داشتند همین امر باعث خرید تفننی بیشتر آن ها می‌شد (Ibid).

 

لو در سال ۲۰۰۵ مطالعه ای با عنوان “خرید شما و قتی که تحت تأثیر عوامل تاثیرگذار بر خرید تفننی قرار می‌گیرد چگونه صورت می‌گیرد” انجام داد که در این تحقیق ۱۵۲ نفر از دانشجویان کارشناسی را مورد بررسی قرار داد با هدف اینکه انگیزه تفننی بودن و تمایل به خرید تفننی آن ها را در یک وضعیت خیالی شناسایی کند. این سناریوی خیالی[۷۸] منطبق با مطالعه روک و فیشِر (۱۹۹۵) بود. آن ها از شرکت‌کنندگان خواستند تا رفتار مورد انتظارشان را در یک وضعیت فروشگاهی خیالی شناسایی نمایند. وضعیت چنین بود که وقتی یک دانشجوی کالج می‌خواست یک جفت جوراب ۲۵ دلاری بخرد یک ژاکت ۷۵ دلاری می‌دید. آن ها فرض می‌کردند که تنها به خرید رفته‌اند و سپس همین تجربه خیالی را با همراهی افراد دیگری انجام می‌دادند. شرکت‌کنندگان یکی از پنج جایگزین را برای رفتار مورد انتظار خودشان انتخاب می‌کردند: ۱) تنها جوراب را می‌خریدند؛ ۲) ژاکت را می‌خواستند اما آن را نمی‌خریدند؛ ۳) تصمیم می‌گرفتند که جوراب‌ها را نخرند؛ ۴) هم جوراب‌ها و هم ژاکت را با کارت اعتباری می‌خریدند؛ ۵) این لباس ها را به اضافه یک پیراهن می‌خریدند. شرکت‌کنندگان اگر «تنها خرید جوراب» را انتخاب می‌کردند «تفننی بودن کم» داشتند و اگر «خرید این لباسها به اضافه یک پیراهن» را انتخاب می‌کردند «تفننی بودن زیاد» داشتند (Luo, 2005, 288-294).

 

در نهایت ‌به این نتیجه رسیدند که شرکت‌کنندگان انگیزه های قوی برای خرید تفننی و تمایل به خرید تفننی پیش‌بینی می‌کنند وقتی که آن ها خرید را با همراهی یک دوست پولدار فرض می‌کنند تا اینکه خرید را به تنهایی انجام دهند به عبارت دیگر وقتی خرید را با کسی دیگری که از لحاظ مالی خوب باشد انجام بدهند خرید تفننی آن ها افزایش می‌یابد و از جنبه دیگر بیان می‌کند که افزایش درآمد تأثیر مستقیمی بر خریدهای تفننی می‌تواند داشته باشد (Ibid).

 

کولات و ویلات در سال ۱۹۶۷ تحقیقی با عنوان “رفتار خرید تفننی مشتریان” انجام دادند آن ها ۵۹۶ نفر از خریداران سوپرمارکتی را مورد بررسی قرار دادند وقتی آن ها وارد فروشگاه می‌شدند از آن خارج می‌شدند و آنچه را که برای خرید برنامه‌ریزی کرده بودند انجام می‌دادند. فراوانی خریدها بر اساس تعداد خریدها محاسبه می‌شد. مردم دوست داشتند که محصولات را به صورت تفننی خرید کنند، اگر آن ها با آن درگیر بودند. درگیر بودن به عنوان ارتباط درک‌شده یک فرد با یک کالا است که بر اساس نیازهای ذاتی، ارزش‌ها و علایقش شناخته می‌شود (Zaichlowsky, 1986). مقصود می‌تواند کالا، برند[۷۹]، ‌تبلیغات[۸۰] یا یک وضعیت خرید باشد. عوامل موقعیتی نظیر استفاده از کالا و تخمین گاه‌به‌گاه با تصمیم به خرید و در شروع، تأثیر قیمت بر خرید برند، میزان اطلاعات، میزان وقت صرف شده و نوع تصمیمی که برای انتخاب گرفته شده می‌باشد. و در نهایت دریافتند که محصولاتی که با فراوانی خرید بالا (مانند شیر، نان، تخم مرغ) صورت می‌گیرد بیشتر مورد خرید تفننی قرار گرفتند (Kollat & Willett, 1967, 79-83).

 

در سال ۲۰۰۸ تحقیقی توسط آنا اِس ماتیلا و جوچِن ویرتز تحت عنوان نقش محرک محیطی فروشگاه و فاکتورهای اجتماعی بر خریدهای تفنتی صورت گرفته است. هدف اولیه این تحقیق دستیابی به درک غنی‌تری از نقش ایجاد محرک در تحریک خریدهای تفننی از مغازه‌های خرده‌فروشی تعیین گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...