ت فزاینده، شرکتها توجه ویژه ای به فعالیتهای هوش رقابتی می کنند بدلیل اینکه آنها نیازهای سازمانی را از طریق جمع آوری، تفسیر و انتشار اطلاعات خارجی حمایت می کند. دانستن اینکه چگونه ارزش افزوده اطلاعات موجب حفظ مزیت رقابتی می گردد، عامل کلیدی برای اجرای فرایند هوش رقابتی می باشد(استرائوس و تویت، 2009). کاهانر در کتاب خود از هوش رقابتی به عنوان آخرین سلاح سازمانها در جنگ اقتصاد جهانی یاد می کند. وی به دلایل نیاز شرکتها به هوش رقابتی اشاره می کند که در شکل زیر آورده شده است:

 

 

 

شکل1-1: اهمیت هوش رقابتی

 

 

 

منبع: کاهانر بر گرفته از استرائوس و تویت، 2010

 

 

 

همچنین منافع حاصل از اجرای موثر مدیریت دانش موجب گردیده تا بسیاری از شرکتها در قرن 21 به اجرای مدیریت دانش رو آورند. اگر مدیریت دانش به خوبی اجرا شود موجب افزایش یادگیری سازمانی و نهایتا خلق نوآوری می گردد(لیائو و وو ، 2010). هوش رقابتی و مدیریت دانش یک هم افزایی جهت کسب و حفظ مزیت رقابتی ایجاد می کنند. هوش رقابتی به جستجوی اطلاعات محیطی می پردازد و مدیریت دانش بیشتر بر سازماندهی و تفسیر و به کارگیری این اطلاعات محیطی در درون شرکت می پردازد(طیب و همکاران، 2008). مطالعات کمی بر روی موضوع پژوهش صورت گرفته که نشانگر اهمیت این پژوهش می باشد. همچنین کاربردی بودن پژوهش نیز می توانند به شرکتهای کوچک و متوسط کمک بسزایی برساند.

 

1-4   اهداف پژوهش

 

1-4-1                       هدف کلی

 

هدف کلی پژوهش بررسی تاثیر هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با نقش تعدیل کنندگی یادگیری سازمانی و نوآوری می باشد. اهداف فرعی پژوهش نیز در زیر آورده شده است

 

1-4-2                       اهداف فرعی

 

 

    1. بررسی تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط

 

    1. بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط

 

    1. بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط

 

    1. بررسی تاثیر هوش رقابتی بر نوآوری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط

 

    1. بررسی تاثیر نوآوری بر عملکرد سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط

 

    1. بررسی تاثیر هوش رقابتی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط

 

    1. بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط

 

    1. بررسی تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط

 

    1. بررسی تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری با نقش میانجی یادگیری سازمانی

 

    1. بررسی تاثیر هوش رقابتی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط

 

  1. بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط

 

1-5   سؤالات پژوهش

 

1-5-1                       سوال اصلی

 

تاثیر هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با نقش تعدیل کننده نوآوری و یادگیری سازمانی چگونه است؟

 

1-5-2                       سوالات فرعی

 

 

    1. تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط چگونه است؟

 

    1. آیا یادگیری سازمانی بر نوآوری شرکتهای کوچک ومتوسط تاثیر دارد؟

 

    1. آیا یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر دارد؟

 

    1. تاثیر هوش رقابتی بر نوآوری شرکتهای کوچک و متوسط چگونه است؟

 

    1. آیا نوآوری بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر می گذارد؟

 

    1. تاثیر هوش رقابتی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با نقش میانجی نوآوری چگونه است؟

 

    1. تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با میانجی گری یادگیری سازمانی چگونه است؟

 

    1. تاثیر مدیریت دانش یر نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط چگونه است؟

 

    1. تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری با نقش میانجی یادگیری سازمانی چگونه است؟

 

    1. تاثیر هوش رقابتی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط چگونه است؟

 

  1. تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط چگونه است؟

 

1-6   فرضیات پژوهش

 

 

    1. مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی تاثیر مثبتی دارد.

 

    1. یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبتی دارد.

 

    1. مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و مستقیمی دارد.

 

    1. مدیریت دانش با میانجی گری یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و غیر مستقیمی دارد.

 

پایان نامه

    1. مدیریت دانش با میانجی گری یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

    1. هوش رقابتی بر نوآوری سازمانی تاثیر مثبت ومعناداری دارد.

 

    1. نوآوری سازمانی تاثیر مثبتی برعملکرد سازمانی دارد.

 

    1. هوش رقابتی تاثیر مثبت و مستقیمی بر عملکرد سازمانی دارد.

 

    1. هوش رقابتی با توجه به نقش میانجی نوآوری بطور غیر مستقیم بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبتی دارد.

 

    1. مدیریت دانش بر نوآوری تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

  1. یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری دارد.

 

 

 

1-7   مدل پژوهش

 

پس از مطالعه‌ی پیشینه‌ی پژوهش شکاف مدل مفهومی پژوهش مطابق شکل 1-1 ارائه شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...