جدول ۲-۱ روش های تامین مالی کوتاه مدت (مرادزاده فرد، ۱۳۸۳)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف نام روش تعریف مزایای روش معایب روش استفاده کنندگان ۱ اعتبار تجاری( خرید نسیه کالا یا خدت) دریافت کالا و پرداخت وجه آن با فاصله زمانی ۲ اوراق تجاری ( اوراق قرضه ). کوتاه مدت بدهی بدون تضمین واحد اقتصادی انتشاردهنده و بازپرداخت آن در سررسید ۳ وام های بانکی ( با وثیقه، بدون وثیقه) دریافت وجوه مورد نیاز از بانک‌ها ۴ وام های مؤسسات مالی تجاری دریافت وجوه مورد نیاز از مؤسسات مالی ۵ صدور اسناد تجاری اوراق بهادارقابل مبادله است که توسطواحدهای اقتصادی به سایر واحدها بانک‌ها یا مؤسسات مالی فروخته می شود ۵ صدور اسناد تجاری اوراق بهادارقابل مبادله است که توسطواحدهای اقتصادی به سایر واحدها بانک‌ها یا مؤسسات مالی فروخته می شود سود تضمین شده کمتراز وام بانکی است.

 

بدون وثیقه است.

صرفاً توسطواحدهای اقتصادی قابل اعمال است.

 

تشریفات بیشتری دارد.

واحدهای اقتصادی بزرگ در کشورهای صنعتی ۶

 

۱-۶

 

۲-۶

 

۳-۶

تامین مالی از طریق وثیقه گذاری

 

وثیقه گذاری حسابهای دریافتنی

 

وثیقه موجودی کالا است

 

وثیقه گذاری سایر داراییها مانند زمین، ساختمان ، ماشین آلات و تجهیزات

دریافت وجوه مورد نیاز و گذاشتن وثیقه نزد اعتبار دهنده

 

وثیقه حسابهای در یافتنی است

 

وثیقه موجودی کالا است

دسترسی به وجه نقد

 

دسترسی به وجه نقد به طور فصلی

 

دسترسی سریع به وجه نقد به طور فصلی

 

مشابه اوراق فوق

وثیقه گذاری مستلزم تحمل هزینه های اضافی است.

 

وضعیت مالی باید حتماً قوی باشد و مانده حسابهای دریافتنی در حد قابل قبولی باشد.

 

سود تضمین شده بیش از حداقل بهره بانکی است

 

سود تضمین شده بیش از حداقل بهره بانکی است.

 

مشابه موارد فوق .

واحدهای اقتصادی جدیدالتاسیس

 

واحدهای اقتصادی که به سرعت رشد می‌کند .

 

واحدهای اقتصادی که موقتاً کمبود سرمایه در گردش دارند.

 

بنگاه های معاملات اتومبیل.

 

واحدهای اقتصادی صنعت کنسروسازی و مواد غذایی

 

واحدهای اقتصادی که وضعیت مالی آن ها ضعیف است .

۷ پیش دریافت فروش محصولات ‌از مشتریان دسترسی سریع به وجه نقد دسترسی سریع به وجه نقد لزوم داشتن پر متقاضی و با کیفیت مطلوب واحدهای اقتصادی که محصولات پر متقاضی دارند و از نظر کیفیت قیمت دارای برتری و مزیت نسبی در بازار هستند.

۲-۲-۱۳ تامین مالی میان مدت

 

بدهی متوسط را به منزله وام گیری ها با سر رسید بیشتر از یک سال در کمتر از ۷ تا ۱۰ سال را طولانی مدت در نظر گرفته اند .بسیاری از تحلیل گران وحسابداران از تمایز میان بدهی‌های متوسط ‌و کوتاه مدت چشم پوشی می‌کنند.آن ها فقط دو نوع بدهی را در نظر می گیرند یعنی بدهی‌های کوتاه مدت باسر رسید یکسال یا کمتر وبدهیهای بلند مدت با سر سررسید بیش از یکسال زمانی که بدهی‌های متوسط را به صورت یک مقوله جداگانه تعیین کرده‌اند(جهانخانی و عبده تبریزی، ۱۳۷۲) سه نوع متداول هستند :

 

۲-۱۳-۱ قرارداداعتباری مدور

 

همان‌ طور که پیش از این بحث کردیم این حد اعتباری تضمینی است که به موجب آن بانک توافق می‌کند پول را بر اساس تقاضا در دوره بعدی غالبا ۲تا ۳ سال قرض دهد.

 

۲-۱۳-۲ وام دوره ای

 

این وامی از یک بانک اداره مالی شرکت بیمه یا سایر مؤسسات سرمایه گذار برای مدت یک تا هفت سال می‌باشد.

 

۲-۱۳-۳ اجاره

 

این قرار دادی است که استفاده از دارایی ها را بدون مالکیت نسبت به آن ها منظور می‌کنند. مالک و یا موجر توافق می‌کند که اجازه استفاده از دارایی های ثابت را به جای پرداخت اجاره در طی مدت زمانی معین به استفاده کننده یا مستاجر می‌دهد(جهانخانی و عبده تبریزی، ۱۳۷۲).

 

۲-۱۳-۴ وامهای بانک تجاری

 

بانک‌های تجاری نخستین وام دهندگان متوسط دوره، به شرکت‌های دادو ستد کننده هستند. به طور کلی وامها را برای دوره های تا سقف هفت سال ایجاد نموده اند، اگه چه گاهی اوقات وامها را با سررسید طولانی تری در نظر گرفته اند. برخی از ویژگی‌های وامهای بانک تجاری عبارتند از:

 

۲-۱۳-۴-۱ وثیقه

 

به طور کلی بانک تجاری، وثیقه را برای تضمین وام دوره ای نیاز دارد. معمولاَ دارایی ثابتی نظیر یک وسیله نقلیه ، کشتی یا قطعات ماشین آلات را به عنوان وثیقه برای وام گرو گذارده اند.

 

۲-۱۳-۴-۲ مشارکت

 

بانک تجاری را با قانون مربوطه به مقدار پولی که لازم است آن را به یک مشتری وام دهند محدود کرده‌اند بانک ممکن است برای یک وام کلان گروهی از بانک‌ها را به همراه وام گیری بخشی از پول تشکیل می‌دهد. عمل با هم بودن گروهی از وام دهندگان که احتمال خطر یک وام کلان واحد را می گستراند، مشارکت می‌نامند. (فرشاد گهر و شهیدی، ۱۳۷۵).

 

۲-۱۳-۴-۳ نرخ ثابت در مقابل نرخ متغیر

 

بهره ای که در وام دوره ای از سوی یک بانک تجاری مقرر گردیده و پیشاپیش تعیین کرده‌اند به یکی از دو صورت زیر استفاده می‌گردد. وام با نرخ ثابت، نرخ بهره واحدی برای دوره کامل دارد. در اغلب موارد متداول، وام با نرخ متغییر بهره ای را مطالبه ‌کرده‌است که با نرخ رایج بازار سهام برابر می‌باشد و با تغییر در سطوح بهره، متغییر و متنوع خواهد گردید برای مثال نرخ ۱۵% بیش از نرخ اولیه هر سه ماه یک بار با تغییر نرخ اولیه تغییر خواهد کرد. وامهای بانک تجاری مزیتها و مضراتی برای شرکت دارد. این مزیتها بر پایی یک ارتباط کاری را با بانک‌ها می‌تواند پیشا پیش به نتیجه برساتد و تخصص مالی متصدی بانک را شامل می شود آن همچنین می‌تواند معرفی مشتریان توانا وبالقوه و اطلاعات ‌در مورد یک نوع بستانکاری یا عرصه های شغلی را فراهم نماید مضرات نیازهایی را در بر می گیرند که اطلاعات محرمانه را افشا می‌سازد و محدودیت‌هایی که ممکن است آن را در قسمتی از قرار داد وام اعمال کرده باشند.

۲-۲-۱۴ وام های شرکت‌های بیمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...