طراحی مدل عوامل مؤثر بر شکلگیری برند با رویکرد پویایی سیستم |
صنایع غذایی زرین غزال فارس یک برند خوب است که برند طیف وسیعی از محصولات لبنی است ولی در هیچ یک از آنها رتبه اول بازار نیست و این موضوع میتواند به عنوان یک مسئله مطرح شود. هدف از انجام این تحقیق، مدلسازی عوامل موثر بر شکلگیری برند دایتی است. هدف از مطالعه این سیستم آن بوده است که بتوان تأثیر تغییرات در متغیرهای مختلف بر وضعیت آتی را ارزیابی کرد. هدف دیگر آن است که بتوان پس از شناخت دقیق این سیستم با استفاده از ابزار سیستم داینامیک با ایجاد تغییر در اجزای مدل، تأثیر سیاستهای مختلف بر آینده سیستم را مشاهده کنیم، به نحوی که علاوه بر ارائه نقشه از وضعیت فعلی و وضعیت آتی بتوان به انتخاب سیاست مطلوب نیز پرداخت. در این تحقیق برای نخستین بار از شبیهسازی سیستم داینامیک جهت مدلسازی عوامل موثر بر شکلگیری برند استفاده شده است.
1-3- اهداف تحقیق
در پژوهش حاضر هدف اصلی” بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری برند در صنایع زرین غزال فارس ” میباشد. سایر شرکتها میتوانند با ایجاد یکسری تغییرات از این مدل استفاده کنند.
1-3-1- اهداف کلی تحقیق
از اهداف کلی تحقیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری برند
2- ارائه مدل عوامل موثر بر شکلگیری برند
3- ارائه مدل شکلگیری برند با رویکرد پویایی سیستم
1-3-2- اهداف جزئی تحقیق
اهداف جزئی این تحقیق عبارتند از:
1- شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری برند
2- نهایی کردن عوامل موثر بر شکلگیری برند با تکنیک دلفی فازی
3- ارائه مدل عوامل موثر بر شکلگیری برند
4- طراحی نمودار علی – معلولی عوامل موثر بر شکلگیری برند
5- طراحی نمودار جریان عوامل موثر بر شکلگیری برند
1-4- سؤالات تحقیق
سؤالات تحقیق شامل موارد زیر است:
1- عوامل موثر بر شکلگیری برند کدامند؟
2- مدل پویایی سیستم برای شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری برند چیست؟
1-5- قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق از سه قسمت قلمرو موضوعی، قلمرو مکانی و قلمرو زمانی تشکیل شده است که به بیان هرکدام میپردازیم.
1-5-1- قلمرو موضوعی
موضوع این تحقیق طراحی مدل عوامل مؤثر بر شکلگیری برند با رویکرد پویایی سیستم میباشد. بنابراین با توجه به موضوع تحقیق، در مورد موضوعات برند، شکلگیری برند و برندسازی، دلفی فازی، مدل پویایی سیستم، مطالعاتی در این تحقیق صورت گرفته است.
1-5-2- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق صنایع غذایی زرین غزال فارس است.
1-5-3- قلمرو زمانی
این تحقیق در سال 1392 انجام گرفته است، در اواخر بهار و اوایل ماه خرداد آغاز شد و تقریبا در اواخر ماه بهمن به پایان رسید.
1-6- روش تحقیق
روش انجام این تحقیق از نوع کمی است. نوع تحقیق بر اساس هدف کاربردی میباشد و بر اساس چگونگی بدست آوردن دادههای مورد نیاز، تحقیق حاضر از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی، محسوب میشود. برای جمعآوری اطلاعات از روش میدانی استفاده شده است، به این ترتیب که ابتدا برای شناسایی شاخصهای موثر بر شکلگیری برند با بررسی پیشینه تحقیق، شاخصها(متغیرهای تحقیق) شناسایی و سپس برای تکمیل این شاخصها و نهایی نمودن آنها پرسشنامهای براساس تکنیک دلفی فازی و توسط محقق طراحی گردید و طی سه مرحله در میان خبرگان توزیع شد. سپس با توجه به شاخصهای نهایی، با توجه به مطالعات گستردهتر رابطه میان عوامل نهایی مشخص شد و با کمک نرمافزار ونسیم که از نرمافزارهای پویایی سیستم است، نمودار علی – معلولی طراحی شد. سپس این مدل طراحی شده با مصاحبههای پیدرپی مورد تایید نظر خبرگان صنعت و دانشگاه قرار گرفت. بعد از این مرحله با توجه به نظر خبرگان و مطالعات میدانی میزان اثرگذاری متغیرها بر یکدیگر مشخص گردید و با توجه به این اعداد فرمولنویسی مدل صورت گرفت و در نهایت خروجیهای نرمافزار ونسیم مورد تایید نظر خبرگان قرار گرفت.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-12-25] [ 05:48:00 ب.ظ ]
|