بررسی رابطه سبکهای مدیریت کلاس با خودارزشیابی دانشجویان کارشناسی 92-93 دانشکده ادبیات |
1-3- اهداف پژوهش
1-3-1- هدف اصلی
شناسایی میزان استفاده اساتید از سبکهای مختلف مدیریت کلاس
شناسایی رابطه سبکهای مدیریت کلاس با خودارزشیابی دانشجویان
1-3-2- اهداف ویژه
1-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت غیرمداخلهای
2-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت مداخلهای
3-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت تعاملی
4-تعیین رابطه سبک مدیریت غیرمداخلهای با خودارزشیابی دانشجویان
5-تعیین رابطه سبک مدیریت مداخلهای با خودارزشیابی دانشجویان
6-تعیین رابطه سبک مدیریت تعاملی با خودارزشیابی دانشجویان
7- پیشبینی خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبکهای مختلف مدیریت کلاس
1-4- سوالات و فرضیههای پژوهش
1- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت غیرمداخلهای، استفاده میکنند؟
2- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت مداخلهای، استفاده میکنند؟
3- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت تعاملی، استفاده میکنند؟
4- بین سبک مدیریت غیرمداخلهای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
5- بین سبک مدیریت مداخلهای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
6- بین سبک مدیریت تعاملی و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
7- تا چه میزان خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبکهای مدیریت کلاس، قابل پیشبینی است؟
1-5- تعریف مفهومی و عملیاتی
1-5-1- مدیریت کلاس:
الف) مفهومی: مدیریت کلاس عبارت است از کلیهی تلاشهای معلم برای سرپرستی فعالیتهای کلاس درس که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار دانشآموزان و یادگیری است (ولفکانک و گلیکمن، 1986: به نقل از آریاپوران، عزیزی و دیناروند، 1392: 25).
1-5-2- سبک مدیریت غیرمداخلهای:
الف) مفهومی: در این شیوه، مسئولیت اصلی کنترل کلاس در اختیار فراگیران است. قوانین و مقررات توسط آنان و با راهنمایی مدرس کلاس تدوین میشود. تأکید این شیوه بر تفکرات و احساسات شخصی افراد است. تفاوتهای فردی بسیار مهم تلقی میشود. به افراد کلاس فرصت داده میشود تا رفتارهای خود را کنترل کرده و نظارت نمایند. شیوههای مداخلهای عمدتاً حرکات و اشارات غیرکلامی، نشستهای خصوصی، مهارتهای ارتباطی و پیامهایی است که به افراد داده میشود (شریفیان، نصر و عابدی، 1386: 4).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت غیرمداخلهای عبارت است از آنچه که به وسیله گویههای (1-8) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
1-5-3- سبک مدیریت مداخلهای:
الف) مفهومی: در این شیوه معلم تلاش میکند اجرای وظایف یادگیری را بر عهده بگیرد. بنابراین، معلم کنترل قوی دارد، یعنی او تلاش میکند فعالیتهای خود را جایگزین فعالیتهای شناختی، عاطفی و فراشناختی دانشآموز نماید (یوسفزاده و معروفی، 1389: 87).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت مداخلهای عبارت است از آنچه که به وسیله گویههای (9-16) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
1-5-4- سبک مدیریت تعاملی:
الف) مفهومی: در این شیوه معلم بر این باور است که باید در مواردی که دانشآموز توانایی لازم را دارد، فعالیتهای یادگیری را به آنها سپرد و در مواردی که چنین توانایی وجود ندارد، معلم این فعالیتها را خود بر عهده گیرد (یوسفزاده و معروفی، 1389: 88).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت تعاملی عبارت است از آنچه که به وسیله گویههای (17-24) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
1-5-5- خودارزشیابی:
الف) مفهومی: خود ارزشیابی به عنوان داشتن اطلاعات خاص در مورد دانشجویان از دیدگاه خود آنها تعریف شده است. و به عنوان منعکس ساختن در تواناییها، ناتواناییهای و پیشرفتهای به دست آمده در یک بازه زمانی و یک دوره آموزشی خاصتوسط خود دانشجو تعریف شده است (بلانسی و مرینو، 1989: نقل از آلیشا و دولماسی، 2013: 874).
ب) عملیاتی: در این پژوهش خودارزشیابی دانشجویان عبارت است از آنچه که به وسیله گویههای (25-47) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-12-25] [ 03:34:00 ب.ظ ]
|