2-2-2- برون سپاری(واگذاری):

 

 

    • برون سپاری در عمده ترین شکل خود اشاره به خرید محصول و خدماتی دارد که پیشاپیش در شرکت ساخته یا فراهم می شد. (روثری و همکاران 1995 )

 

    • برون سپاری از ترکیب دو واژه Outside  و  Resourcing  تشکیل شده و به طور کلی به کالاها و خدمات ارائه شده توسط سازمان های بیرونی اشاره دارد. (منگن، 2001)

 

    • برون سپاری عبارتست از عمل انتقال بعضی از فعالیت های داخلی یک سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به عرضه کننده بیرون از سازمان بر اساس قرارداد. (معصومی، 2006)

 

    • برون سپاری انتقال و یا نمایندگی دادن به یک تامین کننده خدمات و یا عملیات همراه با مدیریت روز به روز فرایندهای کسب و کار است. (شهرکی، 2008)

 

    • برون سپاری عمل انتقال برخی از فعالیت های داخلی و حق تصمیم گیری آن فعالیت ها طی قراردادی به تامین کنندگان بیرونی. (گریور، 1999)

 

    • برون سپاری عمل انتقال برخی از فعالیت های درونی و مسئولیت های تصمیم گیری یک شرکت به تامین کنندگان بیرونی. (چیس و همکاران،2004)

 

    • برون سپاری عبارتست از تهیه و تدارک محصولات و خدمات از منابع خارج از سازمان. (لنکفورد و پارسا،1999)

 

  • برون سپاری به معنی خرید کالا یا خدمت از خارج از سازمان به جای تهیه آن در داخل است. (الوانی، 1387)

 

 

 

2-2-3- فرامرز سپاری:

 

عبارتست از واگذاری فرایندهای کسب و کار به کشور دیگر، به منظور کاهش هزینه و بدون تغییر یا کاهش در کیفیت محصولات. (وینکاترامان، 2004)

 

2-2-4- هم سپاری(توسعه برون زا):

 

در فرایند هم سپاری، عملیات و فعالیت های تجاری بصورت مشارکتی توسط کارکنان سازمان اصلی و منابع خارجی از جمله مشاوران و ارائه دهندگان خدمات برون سپاری که از دانش فنی و تخصصی کافی بهره مند هستند انجام می شود. (ماهنامه بین المللی ساخت و ساز، 125، 37، 1390 )

 

 

 

2-2-5- انواع برون سپاری:

 

بر حسب دیدگاه ها و دسته بندی های مختلف، انواع گوناگونی از برون سپاری را می توان برشمرد.

 

 

 

 

  • انواع برون سپاری بر اساس معیارهای طبقه بندی در جدول 2-1 اشاره شده است. (رودریگز و همکاران، 2004)

 

 

 

جدول2-1- انواع برون سپاری بر اساس معیارهای طبقه بندی (رودریگز و همکاران، 2004)

 

 

 

 

 

 

  • انواع برون سپاری بر اساس موقعیت و مکان، سطح ژرفا (شدت و حدّت) و بررسی ماهیت کار طبق نمودار2-1: (فیلد، 2001)

 

 

 

الف- برون سپاری بر اساس موقعیت و مکان:

 

 

    • موقعیت محلی: انجام دادن کار توسط اعضای گروه فروشنده در داخل سازمان مشتری.

 

  • موقعیت غیر محلی: انجام دادن کار توسط فروشنده در مکان مختص خودش.

 

2-1- درون مرزی: انجام دادن کار توسط فروشنده در همان کشوری که مشتری در آن واقع است.

 

2-2- هم مرزی: انجام دادن کار توسط فروشنده در بیرون از کشور مشتری ولی در مناطق همسایه(هم مرز).

 

2-3- برون مرزی: انجام دادن کار توسط فروشنده در کشورهایی که مسافت قابل ملاحظه ای با کشور مشتری دارند.

 

 

 

ب- برون سپاری بر اساس سطح ژرفا و شدت و حدّت:

 

 

    • سطح فردی: سپردن موقعیت های خاص به یک کارشناس در یک دوره زمانی خاص به بیرون از سازمان.

 

    • سطح کارکردی: سپردن تمام حوزه یک کار خاص به بیرون از سازمان.

 

  • سطح شایستگی: سپردن تمام مدیریت یک کار خاص به بیرون از سازمان.

 

 

 

ج- برون سپاری بر اساس ماهیت کار:

 

پایان نامه

 

    • فرایند محور: برون سپاری با ساختاربندی درست، استاندارد شده و مستند.

 

  • پروژه محور: برون سپاری کارهای منحصر به فرد و غیر عادی، غیر ساختارمند و متنوع.

 

نمودار2-1- انواع برون سپاری (فیلد، 2001)

 

 

 

 

 

2-2-6- زیرساخت ها و عوامل مؤثر بر برون سپاری:

 

(بالو و همکاران، 2008/ بلکورت، 2006/ برتراند و فرانکویس، 2003)

 

 

    • وجود رابطه دو طرفه بر مبنای مشارکت (رابطه برد-برد).

 

    • ضرورت اطمینان از رعایت اخلاق حرفه ای و امنیت اطلاعات و فناوری واگذار شده.

 

    • ضرورت وجود زیرساخت فناوری اطلاعات جهت انتقال فناوری از سازمان واگذارکننده به سازمان دریافت کننده.

 

    • وجود فرهنگ مقبولیت برون سپاری در میان کارکنان سازمان.

 

  • وجود روابط سیاسی و دوستانه در فرامرز سپاری ها

 

 

 

 

 

2-2-7- دلایل (مزایای) برون سپاری فعالیت ها:

 

از دیدگاه کلپر و همکاران، 2004 :

 

الف- تاکتیکی:

 

 

    • کاهش (کنترل) هزینه های عملیاتی

 

    • افزایش سرمایه (عدم نیاز به سرمایه گذاری در کارهای غیر اصلی سازمان)

 

    • عدم وجود منابع مورد نیاز

 

    • حذف مسائل دردسر ساز (واگذاری کارهای مشکل و خارج از کنترل)

 

  • تزریق نقدینگی

 

ب- استراتژیکی (راهبردی):

 

 

    • بهبود تمرکز بر روی کسب و کار (تمرکز روی فعالیت های اصلی)

 

    • دسترسی به توانمندی های تامین کنندگان

 

    • استفاده از مزایای مهندسی مجدد

 

    • به اشتراک گذاشتن ریسک با تامین کنندگان

 

  • جهت دهی دوباره منابع (جهت دهی از فعالیت های غیر اصلی به اصلی)

 

 

 

از دیدگاه بیطرف، 1387 :

 

الف- منافع سازمانی:

 

 

    • بهبود و افزایش تمرکز بر صلاحیت های بنیادی یا فعالیت های اصلی

 

    • انعطاف پذیری

 

    • بهبود عملکرد عملیاتی

 

  • بهبود مدیریت خطر

 

ب- منافع مالی:

 

 

    • کاهش هزینه ها

 

  • ایجاد نقدینگی

 

ج- منافع مرتبط با نیروی انسانی

 

2-2-8- مشکلات (معایب) برون سپاری فعالیت ها:

 

 

    • کاهش روحیه کارکنان

 

    • کاهش ارزش (فروش دانش و رازهای سازمان به رقبا)

 

    • ورود تامین کننده به بازار و رقیب سازمان شدن (بلکورت، 2006)

 

    • بیکاری کارکنان در کوتاه مدت

 

    • عدم ارائه خدمت توسط تامین کننده با توجه به نیازهای جدید سازمان

 

    • کاهش نظارت بر فعالیت های برون سپاری شده

 

    • از دست دادن قابلیت های اصلی به دلیل برون سپاری نادرست

 

    • خطر از دست دادن سرمایه های سازمان (مانند نشان تجاری، اختراع های ثبت شده و سهم بازار)

 

    • امکان عدم دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده

 

    • هزینه های بالای اجرایی نسبت به هزینه های پیش بینی شده

 

    • امکان عدم وجود تامین کنندگان بهتر از سازمان کنونی

 

    • وابستگی به تامین کنندگان (نیری و همکاران، 2006)

 

    • بزرگ نمایی توانمندی های تامین کنندگان

 

  • بی تجربگی و خطاهای اجرایی تامین کنندگان (خداوردی و بجنوردی، 1389)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...