۲-۴-۴ هدف های آموزش و پرورش

 

– آرمان های جهانی آموزش و پرورش

 

– آرمان های ملی آموزش و پرورش

 

– رسالت و مأموریت سیستم آموزش و پرورش

 

– وظایف پاره سیستم های آموزش و پرورش

 

– مقاصد اجرایی آموزش و پرورش

 

– هدف های درسی (فیوضات، ۱۳۸۸).

 

۲-۴-۵ آرمان های جهانی آموزش و پرورش

 

آرمان های جهانی آموزش و پرورش از مرزهای سیاسی و جغرافیایی فراتر می‌روند، همه بشریت را فارغ از نژاد، دین و مرام در بر می گیرند و متضمن رسالتی هستند که آموزش و پرورش باید در پایدار ساختن تفاهم صلح و امنیت، برابر ساختن فرصت ها، استقرار حقوق و عدالت اجتماعی، گسترش مرزهای دانش و معرفت و پیشبرد بشریت به سوی کمالات انسانی در سراسر جهان بر عهده می‌گیرد.

 

آرمان های جهانی آموزش و پرورش در دستورات ادیان بزرگ، نوشته ها و گفته های متفکران انسان دوست و همچنین در پاره ای از منشورها.

 

۲-۴-۶ نقش و کارکردهای اجتماعی آموزش و پرورش

 

از نظر تاریخی، مدارس به وسیله و خواست ‌گروه‌های جامعه برای انجام دادن وظایف یا نقش های زیر به وجود آمده اند:

 

۱- شرکت در جامعه پذیر کردن کودکان

 

۲- انتقال فرهنگ

 

۳- شرکت در آماده کردن کودکان برای زندگی بزرگسالی.

 

۴- کمک به حفظ و یکپارچگی جامعه

 

۵- یاری به رشد شخصی افراد اجتماع (پورظهیر، ۱۳۸۴).

 

– آموزش و پرورش باید به نیازهای فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بشر بپردازد. این نیازها را ابعاد چهارگانه آموزش و پرورش نامیده اند:

 

– نیازهای فردی: به مفهوم پرورش توانایی ها، بینش ها، خلاقیت، خودآگاهی و خویشتن یابی.

 

– نیازهای اجتماعی: به مفهوم پرورش دگر آگاهی، تعاون و اشتراک مساعی برای ساختن محیط اجتماعی زیست.

 

– نیازهای اقتصادی: به مفهوم پرورش کارایی و بهره وری نیروی انسانی در تأمین رفاه و آسایش زندگی و ساختن محیط مادی زیست.

 

– نیازهای فرهنگی: به مفهوم پیش راندن و گسترش مرزهای دانش، معرفت، فن، و هنر برای ساختن محیط فرهنگی زیست (فیوضات، ۱۳۸۸).

 

رشد عاطفی، فکری و اجتماعی انسان محدود به دوران کودکی و جوانی نیست، بلکه تمام دوران زندگی را از بدو تولد تا پایان عمر در بر می‌گیرد. ‌بنابرین‏، آموزش فقط در انحصار دوران دبستان، دبیرستان، دانشکده و مطالب رسمی درسی نیست، و باید مداوم باشد، و به مفهوم آموزش زگهواره تا گور تحقق بخشد. توجه به اصل مداومت مستلزم آن است که آموزش های رسمی، غیررسمی، و آموزش های بزرگ سالان نه تنها با یکدیگر مرتبط و هماهنگ شوند، بلکه به نیازهای فردی، اقتصادی و اجتماعی انسان در طول زندگیش سازگار گردند، و به صورت فراگردی پویا و سازنده و اصلاح کننده درآیند (فیوضات، ۱۳۸۸).

 

۲-۵ ویژگی های یک معلم خوب

 

۱) رابطه اش با دانش آموز مثبت است.

 

۲) به احساسات دانش آموز توجه می‌کند.

 

۳) نظم و کنترل کلاس را در اختیار دارد.

 

۴) محیط مطلوبی برای یادگیری پدید می آورد.

 

۵) تفاوت های فردی را شناسایی کرده و مورد توجه قرار می‌دهد.

 

۶) از کار با دانش آموز لذت می‌برد.

 

۷) دانش آموز را به فعالیت های یادگیری می کشاند.

 

۸) خلاق و نوآور است.

 

۹) به آموزش مهارت های خواندن تأکید دارد.

 

۱۰) دانش آموزان را به داشتن تصویر خوبی از خود هدایت می‌کند.

 

۱۱) به طور جدی در فعالیت های رشد حرفه ای خود شرکت می‌کند.

 

۱۲) موضوع درس را به خوبی بلد است.

 

۱۳) انعطاف پذیر است.

 

۱۴) ثابت قدم است.

 

۱۵) عادلانه رفتار می‌کند (بهرنگی، ۱۳۸۸).

 

۲-۶ مهارت های آموزشی تدریس مورد نیاز آموزگاران

 

الف) مهارت های آموزشی قبل از تدریس:

 

۱- مهارت تجزیه و تحلیل محتوای درس

 

۲- مهارت انتخاب روش ها و فنون مناسب برای تدریس

 

۳- مهارت انتخاب رسانه های دیداری و شنیداری مناسب برای کمک به یادگیری درس

 

۴- مهارت در تعیین مراحل تدریس

 

    1. -Printy ↑

 

    1. – Roos ↑

 

    1. – Bradshaw ↑

 

    1. ۱ – Fortner ↑

 

    1. – Salazar ↑

 

    1. – Daison et al ↑

 

    1. -Jason ↑

 

    1. – Lindle & et al ↑

 

    1. -Dessler ↑

 

    1. -Mathis & Jakson ↑

 

    1. -Robinson ↑

 

    1. – Alen ↑

 

    1. -Alpha ↑

 

    1. -Beta ↑

 

    1. -Gama ↑

 

    1. -Delta ↑

 

    1. -Epsilon ↑

 

    1. -Zeta ↑

 

    1. -Soriano ↑

 

    1. -Kafman & Herman ↑

 

    1. – klein ↑

 

    1. – Stout ↑

 

    1. – Houston ↑

 

    1. -Custom Coopration Council ↑

 

    1. -Dalziel ↑

 

    1. -Trageting Resoources for thae Educational Needs of the Disadvantaged ↑

 

    1. -Houston ↑

 

    1. – Burrton & Merril ↑

 

    1. -Bourque ↑

 

    1. -Suleimon ↑

 

    1. – Dalziel ↑

 

    1. – Houstol ↑

 

    1. – Ronald et al. ↑

 

    1. – Suleiman ↑

 

    1. – G Sin ↑

 

    1. – Fryer et al ↑

 

    1. -Mathis & Jackson ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...