بررسی میزان رضایتمندی بیمهگذاران از خدمات ارائهشده توسط شرکتهای بیمه |
ر گذشته به مدیریت تقاضا در شرکتهای بیمه، از جمله بیمه توسعه، کمتر توجه شده و در نتیجه نیازها و خواستههای بیمهگذاران مورد توجه قرار نگرفته است، بیشتر به دلیل عدم شناخت نیازها و خواستههای مشتریان بوده است. این پژوهش در پی تبیین عوامل مؤثر بر رضایت بیمهگذاران شرکت بیمه توسعه، نشان دادن ضرورت توجه به خواستههای متقاضیان و همچنین اهمیت و نقش آن در این شرکت بیمه است. زیرا تدوین و اجرای برنامهریزی درست، سازماندهی مناسب و استراتژیها و راهکارهای منطقی در جهت تأمین خواسته بیمهگذار در گرو پاسخگویی به این پرسشهاست: بیمهگذار چه میخواهد؟ چه جنبههایی از خدمات و امکانات شرکت را مورد توجه قرار داده و شرکت را بهوسیله آنها ارزیابی میکند؟ خواسته و توقعات وی چیست؟ رضایتمندی وی تابع چه عواملی است؟ آیا شرکت بیمه محصول بیمهایی مطلوب و مورد نظر بیمهگذار را ارائه داده است یا خیر؟ از این رو، توجه و شناخت نیاز و خواستههای وی بسیار مهم است.
بنابراین، ضروری است تا شرکت بیمه توسعه را از دید بیمهگذار ارزیابی کنیم تا نگاه بیمهگذار بر این شرکت شناخته شود و بتوانیم با آگاهی از نیاز وی، کیفیت مد نظر و فاکتورهای ارزشمند برای وی را شناسایی کرده و برنامهریزی دقیقی در جهت تأمین خواستههای بیمهگذار به اجرا درآوریم. این فعالیت تلاشی است کوچک در جهت تبیین عوامل مؤثر بر رضایت بیمهگذار در بیمه توسعه و نیز نشاندهنده ضرورت توجه به خواستههای بیمهگذار و اهمیت و نقش اوست.
1ـ4ـ گزارههای پژوهش
1ـ4ـ1ـ سؤال پژوهش
ـ رابطه کیفیت خدمات فنی، عملکردی و قیمت بر رضایت بیمهگذاران چگونه است؟
1ـ4ـ2ـ فرضیهها
- کیفیت خدمات عملکردی بر رضایت بیمهگذاران تأثیر دارد.
- کیفیت خدمات فنی بر رضایت بیمهگذاران تأثیر دارد.
- قیمتْ رابطه مستقیم با رضایت بیمهگذاران دارد.
1ـ4ـ3ـ اهداف تحقیق
بر این اساس، میتوان اهداف کلی و جزئی این پژوهش را بدین شرح بیان نمود:
هدف کلی:
ـ شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت بیمهگذاران.
هدف جزئی:
- برنامهریزی برای رفع موانع موجود در راه ایجاد رضایت برای بیمهگذاران.
- تعیین حداقل نیازهای بیمهگذاران که باید توسط بیمهگر مرتفع شود.
1ـ5ـ متغیرهای تحقیق
انجام هر تحقیق مستلزم تعیین و تعریف هر یک از متغیرهای آن است. متغیرها، بر اساس نقشی که در تحقیق به عهده دارند، به دو دسته زیر تقسیم میشوند:
الف) متغیر وابسته
متغیرهای وابسته در این پژوهش رضایتمندی یا عدم رضایتمندی مشتریان است.
ب) متغیرهای مستقل
متغیرهای مستقل در این پژوهش شامل موارد زیر است:
- قیمت
- خدمات عملکردی شامل مؤلفههای مدل سرواکوال (ملموسات، اعتماد، پاسخگویی، تضمین و دلسوزی)
- خدمات فنی
1ـ6ـ روش تحقیق
این تحقیق، از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی بوده و از نظر روش جمع آوری دادهها برای آزمون فرضیهها(و یا سؤالات) از نوع توصیفی ـ تحلیلی و از نوع همبستگی است.
در مورد روش جمعآوری اطلاعات این تحقیق میتوان گفت که در مبانی نظری آن از روش کتابخانهای استفاده شده است. بدین ترتیب که با مراجعه به کتب مربوطه، مقالات مورد تأیید، آرشیو سازمانها و … اطلاعات مورد نظر جمعآوری شده و در مراحل بعدی پرسشنامهای تهیه و بهوسیله آن نظرات مشتریان بیمه توسعه(به روش میدانی) جمعآوری شده است.
به لحاظ قلمرو زمانی، این تحقیق در سال 1392 انجام گرفته و مکان انجام تحقیق نیز نمایندگیهای منتخب بیمه توسعه در شهر قم است.
1ـ7ـ محدودیتها
اساس و پایه هر تحقیقی اطلاعاتی است که فرضه تحقیق با استفاده از آنها مورد آزمون قرار میگیرد و بدیهی است هر چقدر اطلاعات دقیقتر و کاملتری در اختیار محقق باشد، به همان میزان نیز نتایج حاصل از تحقیق دقیقتر بوده، از قدرت پیشبینی بالاتری برخوردار خواهد بود و به اصطلاح «روایی» بیشتری خواهد داشت. بر این اساس، میتوان برخی از محدودیتهای موجود در زمینه انجام این پژوهش را بدین صورت بیان نمود:
- عدم امکان دسترسی به کل جامعه آماری ـ شامل تمامی مشتریان بیمه توسعه ـ به دلیل زمان و هزینه بسیار زیاد آن.
- عدم وجود پرسشنامههای تستشده و استاندارد و زیاد بودن متغیرهای مستقل تحقیق. باتوجه به اینکه در این تحقیق به بررسی رابطه بین هفت متغیر ملموسات، اعتماد، پاسخگویی، تضمین، دلسوزی، قیمت و خدمات فنی با رضایتمندی مشتریان در بیمه توسعه پرداختیم، بنابراین نیازمند طراحی پرسشنامه دقیقی برای این متغیرها هستیم.
1ـ8ـ واژهها و اصطلاحات
مدل سرواکوال:
«مدل سروکوال» زیر مجموعهای از مدلهای ذهنی است که ادراک و عقاید مشتریان را نیز در نظر میگیرد. این مدل، در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی، توسط پاراسورمن و همکارانش بری و زیتمال، برای سنجش کیفیت خدمات توسعه، ارائه داده شد. هدف این مدل اندازهگیری کیفیت خدمات در محیطهایی است که کیفیت خدمات در آنها به عنوان یک ضرورت برای درک مشتری احساس شود ( Urdang& Howey 2001:535-536).
رضایت مشتری:
در یک نگرش کلی، هر مشتری پس از دریافت خدمت، خرید و یا استفاده از کالا راضی و یا ناراضی است. «رضایت» وجود یک احساس مثبت است که در نهایت در مصرفکننده یا دریافتکننده ایجاد میشود. در اصل، این احساس به واسطه برآوردشدن انتظارات مشتری و عملکرد عرضهکننده بهوجودمیآید و بر حسب اینکه انتظارات مشتری همسطح با کالا و خدمات دریافتشده باشند و یا کالا بالاتر یا پایینتر از سطح انتظارات مشتری باشد، در او احساس رضایت یا ذوقزدگی یا نارضایتی پدید میآید (شجاعی، 1386: 31-30). کاتلر رضایت مشتری را احساس مسرت یا دلسردی فردی در نتیجه مقایسه نتایج دریافتشده با انتظاراتش تعریف میکند (خنیفر و حیدرنیا، 1385: 103).
خدمت:
«خدمت» کالای اقتصادی و غیر فیزیکی است که شخص، بنگاه یا صنعت برای استفاده دیگران تولید کرده است (فکور، 1379: 66).
کیفیت خدمات:
«کیفیت خدمات» به خاطر سه ویژگی اساسی آن ـ یعنی غیرمحسوس بودن، غیریکنواختی و عدم توانایی در تفکیک تولید و مصرف آن ـ یک موضوع انتزاعی و تفرقهآمیز است (Bradley & Kang, 2002: 153). کیفیت خدمات را میتوان بر مبنای رضایت مشتری بهصورت میزان اختلاف موجود بین انتظارات یا خواستههای مشتری و همچنین درک او از عملکرد واقعی خدمت تعریف کرد (شهابی، 42:1387).
1ـ9ـ چارچوب فصلهای آتی
در این فصل، به بیان موضوع و اهمیت آن، فرضیهها و اهداف تحقیق، و محدودیتهای موجود در زمینه گردآوری اطلاعات پرداخته شد.
در فصل دوم، ادبیات تحقیق در دو بخش ارائه میشود: بخش اول شامل تعاریف و توضیحاتی پیرامون رضایت مشتری و خدمات و مدلهای بهکاررفته در پژوهش و بخش دوم شامل پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی انجامشده در رابطه با بررسی رضایت و نتایج آنهاست.
در فصل سوم، روش تحقیق بیان شده که شامل معرفی جامعه آماری، نمونه آماری، روایی و پایایی پرسشنامه، روش جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادههاست.
فصل چهارم شامل دو بخش است که در بخش اول به توصیف دادههای جمعآوری شده پرداخته و در بخش دوم، بر اساس آزمونهای مناسب، به پرسشهای تحقیق پاسخ داده و فرضیات را مورد آزمون قرار داده است.
در فصل پنجم، بر اساس مطالب مذکور، نتیجهگیری شده و بر اساس نتایج آزمون فرضیه پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-12-25] [ 12:55:00 ب.ظ ]
|