بررسی تأثیر یادگیری بر نوآوری و عملکرد پروژهها در شراکتهای راهبردی صنعت نفت و گاز ایران |
طی سالیان اخیر نوآوری به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی در سازمان معرفیشده است (مقدمی، ۱۳۸۶؛ امانی و همکاران، ۱۳۸۶؛ آندر و کاپور،۲۰۱۰). نوآوری بنا بر تعریف لافورت (۲۰۰۸ ) ارائه محصولات و خدمات جدید و یا بهکارگیری فرایندها و استراتژی های نوین و خلاقانه و یا به خدمت گرفتن تکنولوژی های تازه است. در میان عوامل اثرگذار بر نوآوری، اخیراً به اهمیت دانش و مسائل مربوط به یادگیری تاکید بیشتری شده است (صنوبر و همکاران،۱۳۹۰؛ چوی و دیگران، ۲۰۰۸) . به خصوص اینکه منابع خارج سازمان به عنوان اصلیترین منابع کسب دانش معرفیشدهاند (بیرلی و همکاران، ۲۰۰۹؛ آمارا و همکاران، ۲۰۰۸)؛ تا جائیکه توانایی سازمان در شناسایی اطلاعات جدید از طریق روابط خارجی و استفاده از آن در مقاصد تجاری که به آن ظرفیت جذب گفته میشود به طور مثبتی موثر بر نوآوری است (لین و لاپتکین ، ۱۹۹۸؛ کوهن و لوینتال ،۱۹۹۰) .
به علاوه در این پژوهش تأثیر شیوه انتقال دانش بر نوآوری در روابط بین سازمانی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت نوناکا (۱۹۹۴) دانش را به دو گونه ۱- ضمنی و ۲- صریح طبقهبندی میکند. پرسشی که در این پژوهش محقق به دنبال پاسخ به آن است این است که آیا شیوه انتقال دانش در سازمان اعم از آشکار یا ضمنی بر نوآوری در اجرای پروژه اثرگذار است (داوسون ،۲۰۰۰)؟
در این پژوهش جهت آزمودن فرضیات مدل از پروژههای انجامشده در صنایع نفت و گاز ایران استفاده خواهد شد. علت انتخاب این صنعت نیاز روزافزون به نوآوری و مدیریت آن در صنعت مذکور است که مدیران پروژهها را بیش از گذشته بااهمیت این موضوع آشنا ساخته است (زارعی و نسیمی،۱۳۸۹)؛ وابستگی اقتصاد جهانی به تحولات این صنعت و اثرات ناشی از افت تولید و افزایش رو به گسترش تقاضا برای این ماده ارزشمند، همگی مبین ضرورت نوآوری در صنعت نفت است. به علاوه عدم دسترسی شرکتهای بینالمللی به ذخایر عمده نفتی از یک طرف و نیازهای تکنولوژیک و دانش فنی مورد نیاز تولیدکنندگان نفت خام، حجم گسترده قراردادها و پیمانهای استراتژیک را در صنعت مورد مطالعه باعث شده است (نسیمی،۱۳۸۵).
- ضرورت و اهمیت تحقیق
با وجود اینکه بررسی اجمالی تحقیقات انجامشده در حوزه دانش و روابط استراتژیک حاکی از افزایش قابلملاحظه حجم تحقیقات در دهه اخیر است، کماکان مواردی وجود دارد که به شفافسازی بیشتر نیازمند است. نخست آنکه غالب پژوهشهای انجامشده در حوزه شراکتهای راهبردی تنها به دست آوردهای حاصله از آن یا به ویژگیهای مورد نیاز جهت شکلگیری اینگونه روابط بسنده نمودهاند (برای مثال برگرس و همکاران،۱۹۹۳ و هاگدم و چاکنارد،۱۹۹۴) و نگاه تکاملی نسبت به پدیده شراکتهای راهبردی امری است که کمتر مورد بررسی واقع گردیده است (رینگ و دان،۱۹۹۴) .
ثانیاً در پژوهشهای تجربی صورت گرفته در حوزه دانش و یادگیری، محققان بیشتر بر انتقال دانش متمرکزشدهاند و کمتر به شناسایی گونههای دانش در روابط بین سازمانی پرداخته شده است.
در پایاننامه حاضر، جهت پر کردن خلأ موجود سه دسته دانش حاصل از برقراری روابط بین سازمانی شناسایی و مورد بررسی قرار خواهد گرفت که عبارتاند از) اسپلاردو همکاران،۲۰۱۱) :
یادگیری نحوه مدیریت شراکتهای راهبردی
یادگیری نحوه همکاری باهم پیمانان استراتژیک
دانش کسبشده از هم پیمانان استراتژیک در زمینههایی همچون بازاریابی، محصولات و …
هم چنین اگرچه در طی سالیان اخیر به اهمیت دانش در کسب مزیت رقابتی از طریق نوآوری و بهبود عملکرد سازمان تاکید فراوان شده است (دایر و سینگ، ۱۹۹۸) لکن نیاز به شواهد تجربی بیشتر در این زمینه وجود دارد (یه آ،۲۰۰۹).
همچنین، تحقیقات در مورد تأثیر نوآوری بر عملکرد اگر چه رشد قابلملاحظهای را نشان میدهد، اما متأسفانه علیرغم اهمیت نوآوری در حوزه نفت و گاز، این صنعت کمتر مورد توجه محققین قرار داشته است. به علاوه تعداد محدودی از مطالعات موجود به طور مستقیم تأثیر نوآوری را بر عملکرد پروژههای سازمان مورد بررسی قرار دادهاند که پژوهش حاضر از این طریق سعی در بسط و گسترش ادبیات این موضوع را دارد.
- اهداف تحقیق
هدف این پژوهش بررسی این است که چگونه یادگیری از طریق مشارکتهای راهبردی در کنار دانش کسبشده از هم پیمانان استراتژیک در سازمانهای پروژه محور، به نوآوری و بهبود عملکرد پروژههای این سازمانها منجر خواهد شد.
- سوالات تحقیق
تحقیق حاضر در صدد پاسخ به پرسشهای زیر است:
- آیا یادگیری از طریق شراکتهای راهبردی از سوی مجریان پروژه در سازمانهای پروژه محور، به کسب دانش منجر خواهد شد؟
- آیا دانش کسبشده از طریق روابط بین سازمانی در سازمانهای پروژه محور، به نوآوری در اجرای پروژهها منجر خواهد شد؟
- آیا نوآوری در اجرای پروژهها به بهبود عملکرد پروژه منجر خواهد شد؟
آیا شیوه انتقال دانش به درون سازمان، بر نوآوری در اجرای پروژه اثرگذار است؟
- فرضیات تحقیق
فرضیه۱) در یک سازمان پروژه محور، یادگیری نحوه مدیریت شراکتهای راهبردی از سوی مجریان پروژه اثر مثبتی بر:
کسب دانش از هم پیمانان استراتژیک دارد.
یادگیری نحوه همکاری باهم پیمانان استراتژیک دارد.
فرضیه۲) در یک سازمان پروژه محور، یادگیری نحوه همکاری باهم پیمانان استراتژیک اثر مثبتی بر کسب دانش از آنان دارد
فرضیه۳) نوآوری در انجام پروژهها به طور مثبتی متأثر از:
کسب دانش از هم پیمانان استراتژیک است.
یادگیری نحوه همکاری باهم پیمانان استراتژیک است.
فرضیه۴) نوآوری در اجرای پروژه، منجر به بهبود عملکرد پروژه خواهد شد
فرضیه۵) انتقال دانش به شکل صریح در مقایسه با شکل ضمنی آن، تأثیر مثبت بیشتری بر نوآوری در اجرای پروژهها دارد
جدول ۱-1 ارتباط میان سوالات و فرضیات تحقیق را نمایش میدهد:
- مدل مفهومی تحقیق
- روش تحقیق
روش تحقیق عبارت از کلیه وسایل و مراحل جمعآوری منظم اطلاعات و شیوه تحلیل منطقی آنها برای نیل به یک هدف است این هدف بطورکلی کشف حقایق است و به همین جهت اصول کلی آن در کلیه علوم یکسان است.
- نوع تحقیق و شیوه گردآوری دادهها
تحقیق پیش رو از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی و از نوع پیمایشی خواهد بود. در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است که شامل جمعآوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه میشود. تحقیقات توصیفی هم جنبه کاربردی دارند و هم جنبه مبنایی که در بعد کاربردی از نتایج این تحقیقات در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها و همچنین برنامهریزیها استفاده میشود.
تحقیق پیمایشی به عنوان شاخهای از تحقیقات توصیفی، برای بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری به کار میرود، با استفاده از تحقیقات پیمایشی محقق به تبیین پدیدهها پرداخته و صرفاً به توصیف آن بسنده نمیکند (سرمد، ۱۳۷۶) .
- ابزارها و شیوه گردآوری اطلاعات
جمعآوری اطلاعات از مهمترین بخشهای یک پژوهش به شمار می رود. در پژوهش حاضر جهت گردآوری دادهها از روشهای زیر استفاده خواهد شد:
روش کتابخانهای: جهت استخراج مفاهیم اصلی تحقیق از کتابهای مرتبط و مقالات تخصصی، استفاده خواهد شد.
روش میدانی: در روش میدانی محقق از طریق مراجعه به افراد یا محیط و برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد، مؤسسات، و غیره اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری میکند. در پژوهش حاضر ابزار مورد استفاده محقق در این روش، مصاحبه و پرسشنامه است.
- روایی و پایایی وسیله اندازهگیری
قابلیت اعتماد (پایایی) و همچنین اعتبار (روایی) یک پرسشنامه یا ابزار اندازهگیری، از موضوعات بسیار مهم در امر جمعآوری اطلاعات و مشاهدات است.
مفهوم اعتبار (روایی) به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت. در پژوهش حاضر جهت تعیین روایی پرسشنامه از شیوه اعتبار محتوا و نظر تعدادی از اساتید دانشگاهی و برخی مدیران باسابقه صنعت نفت، استفاده خواهد شد، علاوه بر این، روایی پرسشنامه به کمک روش روایی سازه نیز بررسی خواهد شد.
همچنین، پایایی با این امر سروکار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. شناختهشدهترین روش برای تعیین قابلیت اعتماد مقیاسهای ترتیبی، روش آلفای کرونباخ است که در پژوهش پیش رو جهت سنجش پایایی پرسشنامه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
- قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی: در این پژوهش با بررسی پروژههای انجامشده در صنعت نفت و گاز کشور، نقش یادگیری حاصل از استقرار روابط استراتژیک با شرکتهای بینالمللی بر نوآوری و عملکرد پروژههای این صنعت مشخص گردیده و مدلی برای آن ارائه میگردد.
قلمرو مکانی: این پژوهش از نظر مکانی پروژههای انجامشده در شرکت ملی نفت ایران را شامل میشود.
قلمرو زمانی: این تحقیق با کمک دادههای مربوط به بازه زمانی ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۱ صورت میگیرد.
- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق، کلیه پروژههایی را شامل میشود که کارفرمای آن شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه آن بوده و آغاز به کار آنها از سال ۱۳۸۵ به بعد است.
شرکت ملی نفت ایران (NIOC) مسئول بهرهبرداری، استخراج، پالایش، پخش و صادرات منابع نفت ایران و از بزرگترین شرکتهای نفتی جهان است و در شهر تهران مرکزیت دارد. این شرکت در سال ۱۳۲۷ خورشیدی پس از ملی شدن نفت ایران تأسیس و جایگزین شرکت نفت انگلیس و بختیاری شد. این شرکت در حال حاضر کاملاً دولتی است و رئیس آن توسط رئیسجمهوری اسلامی ایران تعیین میگردد. این شرکت دومین شرکت بزرگ نفتی دنیا بر پایه تولید نفت سالیانه است.
شرکت ملی نفت ایران دارای بیش از ۳۰ شرکت زیرمجموعه، فعال در سه حوزه عملیاتی، خدماتی و پشتیبانی است که از این بین پروژه انجامگرفته در ۱۹ شرکت عملیاتی زیر، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل میدهند. این شرکتها عبارتاند از:
- شرکت حفاری شمال
- شرکت نفت خزر
- شرکت پایانههای نفتی ایران
- شرکت ملی حفاری ایران
- شرکت نفت و گاز اروندان
- شرکت نفت و گاز پارس
- شرکت نفت فلات قاره ایران
- شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی
- شرکت نفت و گاز شرق
- شرکت نفت و گاز غرب
- شرکت نفت مناطق مرکزی ایران
- شرکت پیرا حفاری ایران
- شرکت نفت و گاز آغاجاری
- شرکت نفت و گاز گچساران
- شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان
- شرکت نفت و گاز مارون
- شرکت نفت و گاز کارون
- شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
- شرکت مهندسی توسعه نفت
نمونهگیری به روش خوشهای دومرحلهای از میان پروژههای انجامگرفته در این شرکتها، صورت خواهد گرفت.
- شیوه تجزیه و تحلیل دادهها
تحقیق پیش رو از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی و از نوع پیمایشی خواهد بود. در این پژوهش دادهها پس از جمعآوری در سه سطح پردازش میشوند که عبارتاند از تحلیل تک متغیره، تحلیل دو متغیره و تحلیل چند متغیره. در مرحله اول روابط بین متغیرها مد نظر نبوده و هر یک از متغیرها به طور مجزا بررسی خواهند شد و با کمک شاخصهای مرکزی و پراکندگی تصویری کلی از جامعه به دست خواهد آمد. در مرحله بعد فرضیات تحقیق به شیوه مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار خواهند گرفت؛ و تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته نمایش داده میشود و نهایتاً در مرحله سوم، با محاسبه برازش مدل، میزان سازگاری مدل با دادههای موجود تعیین خواهد شد. جهت پردازش دادهها از نرمافزارهای لیزرل و SPSS استفاده خواهد شد.
- متغیرهای تحقیق و تعریف مفهومی آنها
تحقیق حاضر دارای ۶ متغیر است که ذیلاً تشریح میگردند:
- یادگیری نحوه مدیریت شراکتهای راهبردی
عبارت است از یادگیری چگونگی مدیریت فرآیند شکلگیری و حفظ روابط استراتژیک در گذر زمان، ۴ دسته از عواملی که در ایجاد این توانایی موثرند عبارتاند از: (۱) عوامل انسانی (۲) عوامل سختافزاری (۳) عوامل آموزشی (۴) عوامل خارجی
- یادگیری نحوه همکاری باهر یک از همپیمانان استراتژیک
عبارت است از یادگیری چگونگی تطبیق ساختارها و رویههای همکاری دوجانبه باهر یک همپیمانان استراتژیک، این یادگیری شامل شناخت روند تصمیمگیری و ساختار سازمانی هر یک از شرکا و مواردی همچون آشنایی بافرهنگ، زبان و نقاط ضعف و قوت و شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها نیز میگردد..
- کسب دانش از هم پیمانان استراتژیک
به دانشی اشاره دارد که تیم پروژه از سوی شرکای استراتژیک خود در برقراری روابط با آنها تحصیل میکند.
دانش کسبشده از طریق روابط استراتژیک در سه گروه دانش در زمینه محصولات، فناوریها و بازارها طبقهبندی میشود.
- نوآوری در اجرای پروژه
نوآوری فرایند گردآوری هر نوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله، پذیرش و اجرای آن در حین اجرای پروژه است. نوآوری در دو گروه (۱) فنی (۲) اجرایی قرار میگیرد.
- عملکرد پروژهها
جهت سنجش عملکرد پروژهها عوامل زیر بررسی خواهند شد:
- پیشرفت بر اساس بودجه تعیینشده
- میزان مطابقت اجرا با برنامه زمانبندی
استانداردهای کیفی
- شیوه انتقال دانش درون سازمان
دانش درون سازمان به دو شیوه صریح و ضمنی انتقال مییابد. دانش صریح یا آشکار دانشی است که به آسانی قابل انتقال است و میتوان آن را به کمک یک سری از نشانهها مثل حروف، اعداد و … و کدگذاری کرد؛ در مقابل، دانش ضمنی دانشی است ذهنی و شخصی که از طریق تسهیم تجربیات با مشاهده و تقلید اکتساب میشود.
- ساختار تحقیق
این تحقیق در پنج فصل ارائه خواهد شد: فصل اول، شامل کلیات تحقیق، فصل دوم، پیشینه نظری و پژوهشی مرتبط با موضوع تحقیق، فصل سوم، روششناسی تحقیق، فصل چهارم شامل تجزیه و تحلیلهای آماری دادههای جمعآوری شده و در نهایت، فصل پنجم، در برگیرنده نتیجهگیری، ارائه یافتهها و بحث در یافتهها است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-12-25] [ 01:55:00 ب.ظ ]
|